الجزء الأول من الفصل الثاني والثمانون من رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني

 الجزء الأول من الفصل الثاني والثمانون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني 


___

جلال ورضا لما خرجوا .. عينهم كانت بتدور على الأرنبين إللي اسمهم حياة ويحي .. كانوا متأكدين ان هما اللي قفلوا الباب .. خصوصا لما لقوه مفتوح وبيفتح عادي لا وكمان موقعين فازة وكاسرينها .. 

ابتسم جلال وضحك جواه على عمايل ولاده ورضا كمان كانت من جواها حاسة ببهجة .. بس بردو .. لازم يعاقبوهم ! بس ياترى هيقدروا ؟ 

راحوا الأول على أوضة حياة واللي لقوها مضلمة ونايمة وباين ان هي رايحة في سابع نومة لكنهم مقتنعوش بكدة خالص ... 

بصوا لبعض وخرجوا وتوجهوة لغرفة يحي اللي لقوه نايم بردو ... 

_ هو كل واحد فيكوا هيهعملي فيها نايم ؟

قال جلال وهو بيسخر من طفولة عياله وطريقة هروبهم العبيطة من المواجهه 

_ يا سبحان الله .. اللي بيصحوا من الفجر عشان يذاكروا لسة نايمين لا وهما الاتنين في نفس الوقت . صدفة دي .. 

قالت رضا وهي بتقفل باب يحي بعد ماهي وجلال خرجوا منها .. 

جلال بصلها وقال 

_ أنا مستغرب ان هما جات في بالهم الفكرة دي ... اتفاجئت بصراحة 

_ أنا كمان بس اقتنعت بالسبب اللي انت قولته .. 

غمزلها جلال وقال 

_ للأسف حبسونا على الفاضي .. كانت ليلة نكد 

_ يعني إيه بقى ؟؟ 

جلال عمل نفسه بيمثل انه الليلة ضاعت في دموعها وكلامها وقال 

_ لا مفيش .. لسة هدومي مبلولة من العياط 

قربت منه بحدة وهي بتقوله بتهديد 

_ احسن ما اخليك تبلها حاجة تانية 

_ اوف ! ايه العنف دا !! 

كان بيقولها بطريقته المستفزة اللي فيها إثارة وهو بيضم شفايفه وبيتأمل عيونها الحادة ... رفعت حاجبها ورجعت وكأنها اثبتت قوتها عليه .. وهو ضحك وفجأة لقته بيتوجه لباب يحي وبيفتحه ! وهنا اتصدمت وهي بتلمح في لحظة يحي بيتثبت مكانه وبيعمل نفسه بيصلي ! 
 
ابتسم جلال بعد ما قفش يحي إللي صمم يعمل نفسه بيصلي ! هو اصلا كان ماشي في الأوضة ودقة جلال حلته يحس بيه وبخطواته فلما فتح .. يحي عمل نفسه بيصلي 

طبعا يحي مقفوش مقفوش رغم انه بينكر .. بيجحد مهما كانت الأدلة قوية .. كان شكله مضحك جدا ورضا وجلال استلموه وكل واحد فيهم مايل بجسمه على ناحيتين الباب 

_ بتصلي يا حبيبي !! ... تقبل الله .

قال جلال ... فبصتله رضا وهي بتقوله 

_ بس لحق يتوضى امتى دا يا جلال .. 

_ يمكن على وضوءه من امبارح ..

سخر جلال فردت رضا وهي شيفاه بيصلي من غير سجادة وشكله اصلا متوتر وولا بيصلي ولا حاجة 

_ وفين سجادة الصلاة ؟ .

هنا بصله جلال وقال بقوة 

_ انت يالا اطلع من اللي بتعمله دا .. وبعدين انت بتصلي في اتجاه الأهرامات ولا إيه.. 

ضحكت رضا مستهزءة عشان قبلة يحي اصلا غلط وقالت 

_ اخر معلوماتي ان القبلة كدة ! ناحية الكعبة .. 

يحي هنا طلع من الصلاة اللي كان بيمثل انه بيصليها ... وبصلهم وهو متوتر .. قربله ابوه بخطوات بطيئة وهو بيرجع لورا .. يحي قال بصعوبة خوفا من أبوه 

_ صباح الخير يا بابا ! 

مردش عليه جلال وقاله جملة واحدة بس .. ورضا ورا ماسكة نفسها من الضحك على منظر يحي وخوفه وطريقة جلال في تخويفه رغم انه مش هيعمل فيهم حاجة بس حب يلاعبهم شوية 
_ عند اختك وادخل وحسك عينك تقولها ان احنا وراك

وفعلا هز يحي راسه بالموافقة وجلال شاورله براسه انه يسقبه .. 

ولما سبقه وراح لغرفة حياة رضا وجلال كانوا بيبصوا لبعص وبيضحكوا في صمت ومانعين نفسهم عن الضحك بالعافية

إرسال تعليق

الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.