الجزء الرابع من الفصل السابع والأربعون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني
لما لقت انه جلال لم تبالي وكملت قراءة في كتابها ... وهنا وقف جلال ساند ضهره على الباب ومضيق عيونه يتأمل العنيدة إللي رافضة كل حاجة منه .. ولكنها متعرفش انه مش هيمل من المحاولة .
_ أنا مشيتها ...
قال جلال .. شعرت بغضب انه بيتكلم عنها حتى لو بالسوء فقالت باقتضاب
_ متتكلمش عنها عندي .
قرب جلال يتهادى بخطواته وهو لابس تيشرت وبنطلون من بتوعه الجداد وحاطط برفان يجنن وريحته وشكله كلهم نضافة واهتمام وشباب ... ودا إللي مزود تأثيره عليها الفترة دي كمان ... قعد أدامها على الكرسي المريح اللي جنب السرير وهو بيقول
_ أصلا مكونتش هدخلها لو جات .. بس أنا كنت غيران فكان لازم أقولك انها جاية ..
_ غيران !!
رددت باستغراب والكلمة جذبتها فقال جلال بنبرة طفل متضايق
_ آه .. من يحي وحياة ! .. امبارح انتي اتطمنتي على كل واحد فيهم قبل النوم ومتطمنتيش عليا ولا سألتيني أخدت دوايا ولا لأ
_ وأنت اتشليت ولا عجزت !
ردها كان حاد فابتسم جلال على ألفاظها إللي بتحب دايما توجهها ليه هو بالذات .. وقرر تجاهل الموضوع وقال
_ لما اتصلت امبارح علشان تيجي قولتلها متجيش ومتدخلش البيت دا تاني أبدًا ..
اتفاجئت من كلامه لكنها مبينتش ... وبردو مقدرتش تمنع فضولها في السؤال
_ أمال مين إللي كان برا ؟
وقف من على الكرسي واقترب من السرير وقعد عليه مستغل انشغالها بالكلام ومعرفة الإجابة وهو طبعا كل مدى ما بيتحسب أكتر عشان يبقى قريب منها أكتر .. وقال بنبرة بريئة
_ دا رامز وناس صحابي جايين يعملوا الواجب .
وقرب أكتر من رضا وشد الكتاب منها فانتبهت ليه غصب عنها وبيبص في عيونها وبيقول
_ مش عاوزها في حياتي ولا هنا ولا في البيت هناك ..
بصتله هي كمان وسكتت .. وبعدها قالت فجأة
_ مبتطلقهاش ليه ؟
سكت جلال فقبل ما يجاوب حست بالسخرية من نفسها أصلا ورفعت حاجب تتعجب بيه من حاله وحالها وبعدها قالت ببرود ...
_ أمشي يا جلال ..
جلال فضل يبصلها وهو جواه حاجة عاوز يقولها ولكن مقدرش يقولها في النهاية .. غمض عيونه وخرج ومشي وهي فضلت مكانها تندم وتجلد نفسها على انها سألته .. ميستاهلش منها حتى سؤال !!!!
_______
في نفس اليوم بعد المغرب ..
_ وبعدين يا حياة .. متخافيش قولتلك
قالت رضا وهي واقفة أدام حياة في أوضتها .. حياة خايفة ومتوترة جدًا .. ولكن رضا قالت
_ المدرس هييجي هنا .. متقلقيش خالص أنا هكون معاكم ..
حياة مقدرتش تداري خوفها ورضا بتقولها ان المدرسين هييجوا يدولها دروس في البيت ويلملولها إللي فاتها ويراجعوا معاها .. خافت جدا واتوترت انها هتقعد معاهم ولكن مكانش في ايدها حاجة غير انها توافق
_ ماشي بس متسيبنيش
_ متقلقيش يا حبيبتي وبعدين هما هيشرحولك في أوضة يحي أخوكي وأنا هكون معاكم يعني مش هتكوني لواحدك خالص
قالت رضا الكلام دا وهي بتقرب وبتحط ايدها على ايد حياة فمسكت حياة ايدها وتمسكت بيها وهي بتقول
_ خايفة أوي .. مرعوبة .
_ طبيعي تكوني خايفة .. بس انتي هتواجهي وهتقدري تعدي المحنة دي وتتخطيها ان شاء الله
حست حياة بأمل من كلام رضا الحنون وهزت راسها بأمل ورضا حطت ايدها على خدها وبعدها وقفت وقالت
_ يلا البسي هدومك وهاتي كتبك وتعالي أوضة أخوكي ..
وخرجت رضا وسابتها فعلا تعمل كدة وتجهز .. وراحت على أوضة يحي إللي كان جواها جلال ويحي .. يحي بيتوسل أبوه وهو بيقول
_ يابابا أنا تعبان درس إيه بس دلوقتي هو أنا قادر أتنفس
بص جلال لحالة يحي وقال
_ معلش يا يحي لازم عشان فايتك كتير ومفيش وقت ..
يحي قعد يشتكي لأبوه وهو بيتوجع
_ دا أنا منمتش من الوجع وكنت لسة هنام لقيتها بتقولي مفيش نوم وراك درس !درس إيه أنا لسة خارج من المستشفى امبارح
يحي صعب على جلال فاتنهد وقاله وهو بيطبطب عليه بحب وحنان
_ خلاص أنا هكلمها وهخليها تأجل موضوع الدرس دا أسبوع كمان..
اتنفس يحي براحة وقال بسرعة
_ ياريت بجد يا يابابا والله مش قادر ..
وهنا الباب اتفتح ودخلت رضا من غير استئذان وقالت بنبرة جادة
_ ها يا يحي جهزت ؟
اتهز جلال وبصله يحي بأمل ولكن جلال رد بسرعة
_ أه جهز .. احم ..
بصله يحي بصدمة وتفاجئ من تغيير رأيه بسرعة !!!
_ مش احنا اتفقنا !!
همس لأبوه ورضا كانت لسة على الباب واقفة مربعة إيديها وكأنها عارفة يحي عاوز إيه من أبوه وبتبصله بتغزرله !!!!
بص جلال لابنه وبعدها لرضا وقال
_ عاوز أكلمك في موضوع ..
لكن ردها جه حاد وهي بتقول بلهجة آمرة
_أجل مواضيعك واطلع استقبل المدرس جه على الباب وانت قاعد ترغي مع ابنك هنا ..
اتوتر جلال فجأة وقال بضيق
_ مقولتليش ليه طيب عشان ألبس
بصتله من فوق لتحت وهي بتقول
_ ليه مانت لابس أهو
وقف جلال ونسى موضوع يحي خالص وكان متضايق فعلا .. وقرب للباب عشان يخرج فهمستله وهو معدي من جنبها وهي بتضحك بصوت واطي ساخر لأنها فهمت انه مش عاوز يبان أدام المدرسين بلبسه دا
فاضل ٨٠ فصل والرواية تخلص ! .. تقدروا تشتروها ومتستنوش كل دا وتخلصوها قبل رمضان !
الرواية موجودة كاملة للبيع بدلا من الانتظار .. اسألونا عنها في وتساب 01098656097
