الجزء الأول من الفصل الأربعون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني

 الجزء الأول من الفصل الأربعون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني 




_____

رضا مصدقتش إللي هي سمعته وحياة مكانتش تعرف تقول إيه ولا تحكي إيه  .. ولكنها قالت 

_ أنا كنت صغيرة وقتها بس لسة فاكرة قلقي وقلق جدو وتيتا كريمة عليه وحتى قلق علي ! ... مكونتش فاهمة أوي بس كنت مرعوبة على ببايا ! 

رضا تمعنت في كلامها وسكتت ... عيونها على وش حياة ولكن عقلها في مكان آخر  ... هزت راسها وهي بتعود للموضوع الأساسي وبتسأل 

_ ومشكتيش لحظة في نسيمة وهي بتخليكي تعملي حجات حرام ! 

سكتت حياة وبعدها قالت بخجل من نفسها

_ كانت بتقول انه كدة هيبقى جوزي بسرعة وان ربنا هيسامحني علشان أنا نيتي سليمة وعايزاه في الحلال ! 

رضا اتصدمت من رد حياة .. وفي نفس الوقت عقلها خدها ل ١٨ سنة ورا ! وفريدة بتعمل معاها نفس الحاجة وهي بتخليها تغري جلال وان دا مش حرام علشان هتتجوزه بل انه أصلا في حكم جوزها ! 

_ طيب يا حياة .. طبعا انتي دلوقتي عارفة مين بعت الرسالة في موبايلك في نفس الوقت إللي خرجتي فيه من البيت ... 

بصتلها حياة وهي ساكتة فكملت رضا 

_ وكأنها كانت عارفة إنك ماشية وخارجة ومستنياكي بس تمشي عشان تتصرف هي ! 

حياة مكانتش مستوعبة مدى القذارة والسوء إللي هي وقعت فيه والحفرة إللي حفرتها ليها نسيمة ..قالت وهي بتفتكر كلام الولد في المكالمات 

_ وطلب مني مجبش موبايلي كمان !

_ وزي الغبية سمعتي الكلام ... 

قالت رضا بغضب وهي مش مصدقة سذاجة حياة رغم إنها تبان قوية ولسانها طويل .. ولكن للأسف! هي بتفكرها بنفسها زمان .. تبان قوية وفاهمة ولسانها طويل وبترد وبتتخانق لكن وقت الجد فعلا .. كانت أضعف ما يكون وبينضحك عليها.. لكن الزمن مختلف ! رضا كانت في زمن يعمه الجهل .. دلوقتي الدنيا اتغيرت وعيب من حياة كبير جدا انها بتغلط نفس الغلطات بل وبتعرض نفسها لنتائج أسوء بكتير .. إيه أسوء من الابتزاز والتهديد والتعرض لمحاولة اغتصاب من ثلاث شباب ! 

بكت حياة وهي بتحس بالخوف وبتفتكر إللي حصلها مع الرجالة وبتقول 

_ أنا خايفة أوي ... حاسة إني مرعوبة وكل ما أغمض عيوني أتخيلهم حواليا ... 

سابتها تتكلم وهي بتكمل وبتقول ببكاء قطع قلبها 

_ أنا عارفة ان أنا غلطانة واستاهل كل حاجة حصلتلي 

هنا انتفضت رضا وهي بتمسكها من وشها بحنان وبتقولها 

_ انتي غلطانة .. بس متستاهليش كل دا ! .. 

_ واحدة زيي بعتت صورها لحد .. لازم تموت 

قالت حياة وهي بتفتكر كلام الشباب ليها انها تستحق يحصل فيها كدة 

_ في شرع مين ؟ دا الزاني عقابه مش الموت ! ولو تاب ربنا بيغفرله .. انتي غلطي وكان لازم تكوني حريصة على نفسك أكتر ... بس دا مش عقابك .. إللي اتعرضتيله دا أسوء أنواع الظلم والقهر .. اوعي تحسي ولا تفكري في لحظة إنك تستحقي إللي حصل ! .

بصتلها حياة بخجل من نفسها ولكن في نفس الوقت بتفكر في كلامها .. ورغم انها واخدة مهدئ إلا ان الخوف تمكن منها ورمت نفسها في حضن رضا إللي اتصدمت من فعل حياة ! .. دي لسة من كام يوم كانت عدوتها ومش بتطيق تشوفها .. دلوقتي مش لاقية دفئ ولا سعادة ولا حب غير في حضنها هي !! 


________


_ أنت فين يا علي !!

كان صوت كريمة إللي اترفع في قهر وقلق لما أخيرًا علي رد عليها ... 

علي كان عند الرجالة واقف بعد ما عذبهم تاني وهما متكومين تحت رجله .. ومحدش فيهم قادر ينطق اتصدمت يحرك طرف حتى من أطرافه ... بيقضي عليهم بالبطيئ .. لو سلمهم للشرطة هياخدوا مؤبد و يمكن توصل لإعدام .. جريمة محاولة الاعتداء على قاصر وتهديدها وابتزازها وفوق كل دا .. التخطيط مع سبق الإصرار والترصد ... ولكن فوق دا .. هتتعرف قصة حياة وهو مش هيغامر بحاجة زي كدة .. مش هيغامر انها تتعرف وسط الناس .. خصوصا انه فهم ان الموضوع فيه ابتزاز وان أكيد حياة عملت حاجة غلط .. 


رد علي على أمه وهو بيشرب سجارة وصوته زي ماهو غايبه عنه الروح 

_ أنا هنا يا أمي .. موجود 

_ موجود فين يا علي !! موجود فين ؟ أنت هربان ؟ 

_ ههرب من ايه ؟ 

_ من جلال !! أنا عايزة أعرف أنت عملت إيه في حياة !!

علي اتضايق ان الموضوع اتعرف .. اتضايق عشان حياة .. ليه يتقال ويتعرف عنها حاجة زي كدة ولكنه فكر ان أكيد الشيطانة نسيمة هي إللي عملت كدة ودورها جاي ومش هيرحمها لو اتاأكد من إللي هو بيفكر فيه ولكن عقله بيقوله انه ظالمها لأن أكيد نسيمة مش هتكون بالقسوة والقذارة دي انها تعرض حياة لخطر الاغتصاب بأقسي طريقة ممكنة .. 


_ مفيش حاجة .. اتطمني .. 

وبعدها قفل الموبايل من غير ما يطمن أمه.. كلمة اتطمني إللي قالها دي تخوف مش تطمن ... 

خرج من عند الشباب ودخل الدكتور ومساعدينه وعلي برا بيشرب عدد غير محدود من السجائر .. خرج الدكتور من جوا بعد وقت وشاف علي لسة متعصب .. مستغرب كمية الغضب دي .. هو حرفيا بيمثل بحثمان الشباب وهما عايشين .. قربله وسأل بنبرة جدية 

_ العيال دي عملت إيه بالظبط!

إرسال تعليق

الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.