الجزء الأول من الفصل الواحد الثلاثون من رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني

 الجزء الأول من الفصل الواحد الثلاثون من رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني 



عيونها دمعت ولكن منزلتش دموع ورجعت بخطواتها ورا وكأنها بتهرب من حقيقة مظلمة ضربتها ويدأت تردد من بين شفايفها 


_ بس أنت لسة صغير !!


قام جلال وقف وكان بيحاول يقربلها 


_  أنا كويس ! أنا كويس مفيش حاجة !


ولكنها بتدت وجرت وخرجت من الأوضة بتاعته ومخادتش بالها من كريمة إللي كانت مقبلاها


_ رضا دا تليفونك لقيته ب..


ولكن رضا مسمعتش وكانت حاطة ايدها على بقها وهي بتجري لحد ما وصلت أوضتها وفضلت تعيط ... 


قربت كريمة من الباب لقيتها بتعيط وبتبص لقت جلال خارج من الحمام وهو بيعدل لبسه كأنه كان بيلبس ففكرت فيه حاجة حصلت بينهم فمشت ومحبتش تكون موجودة في الموقف المحرج دا ... 


ولكن الحقيقة كانت أكبر بكتير .. باكتشاف رضا مرض جلال .. اتهزت ! .. مهما كانت شامتتها فيه ولكنها متوقعتش يكون عنده مرض مزمن وهو في السن دا ... صحيح الصبح كانت مبسوطة فيه ولكن دا عشان خياناته مش أكتر فكانت مبسوطة وهي شيفاه مش عارف يعمل حاجة.. بس انه يمرض بجد ! .. اتأثرت فعلا واتهزت ... 


_ رضا !


قال جلال وهو مقرب من الباب وبيحاول يدخل ...ولكنها بتكتم صوتها عشان ميصولهوش الصوت .. ولكن كان فات الأوان وعرف انها بتعيط خلاص !.. حس بالضيق وحس انه مكسور .. أولا علشان مرضه ثانيا عشان شفقتها عليه .. احلو يبله ريقه وقال 


_ هو أنا حالي يحزن أوي كدة ؟ 



_ مش زعلانة عشانك ... ما تتعب ولا أي حاجة تجرالك أنا مالي !!


قالت رضا وصوتها ظهر فيه البكاء فاتنهد جلال وابتسم بخفة واتأكد انها زعلانة عشانه لكن بتكابر تعترف ... سند راسه على بابها وقال


_ أنا كويس والمرض عندي مرحلة أولى.. بس أنا بقالي فترة مباكلش ولا بنام كويس ولا باخد الدوا .. فكنت تعبان أوي .. 


مجالوش رد .. فقلبه دق من خوفها عليه وقال بحب 


_ أنا مش تعبان .. أنا خفيت أول ما شوفت وشك ! 


دموعها نزلت من الناحية التانية وهي بتفتكره وهو صغير وكله حياة ونشاط .. حتى لو أذاها ...ولكن يظل صعب عليها تشوفه تعبان .. 


فتحت رضا الباب وشافته واقف أدامها .. لأول مرة بلبس بيت عادي وعيون لامعة وملامح ناعمة لدرجة انها حاسة إنها بتتفرج على جلال العادي .. جلال القديم 


_ ليه سكر يا جلال ؟ 


سألت... عيونه دمعت وحاول يتكلم بس الكلام مطلعش ... وقف أدامها متثبت .. هو عانى كتير مع المرض .. لكنه خبى دا وداراه وقال ببساطة 


_قدر من ربنا !


_ هو أقدار ربنا ليه دايمًا قاسية علينا كدة؟ 


نطقت وصوتها واضح فيه الاعتراض .. فهز راسه ونفى 


_ مش قاسية .. دا إللي أنا أستحقه .. 


وسكت ورد قال بمرارة 


_ يمكن عشان خسرت حب حياتي بإيدي! 


سكت ورجع قال والندم بيقطع قلبه والحب والشوق واصلين لأقصى حد جوا فؤاده الملتهب والمتيم بيها


_ بحبك .. حب طفولتي وحب مراهقتي وحب شبابي .

 إنتي الحب الوحيد الحقيقي إللي عرفته في حياتي .. حب من غير مصلحة .. حب من غير مقابل .. سامحيني وهبقى كويس !


كانت بتبصله وهي ساكتة .. وهو واقف بلا أمل .. بلا فرصة .. خائر القوى أدامها! ... فجأة عيطت وانهارت وهي بتقرب منه وتضربه على صدره بقوة وعنف وهي بتصرخ فيه 


_ أنت تستحق بس أنا لأ ! أنا معملتش حاجة ! مأذتش حد .. معملتش حاجة وحشة .. كنت صغيرة ومش فاهمة .. دا جزاائي إني كنت طيبة !! جزائي إني كنت بحبك !! جزائي إني مكونتش عاوزة من الدنيا غيركك .. تقوم .. تقو


معرفتش تكمل ... وهو حاول يحضنها ويصبرها ولكنها كانت بتصرخ فيه وهي بتضربه حتى اني اصابعها هوت على وجهه فعورته بضوافرها ولكنه لم يبالي .. مهتمش بأي حاجة.. اهتم بيها هي بس وبانهيارها وهو بيرد ويقول بصوت قوي رغم انه متألم 


_ انتي متستحقيش غير الحلو عشان كدة ربنا بعدك عني .. لو فضلتي جنبي مكونتيش هتبقي حاجة ! انتي دلوقتي أحسن .. انتي دلوقتي دكتورة ! 


مسحت رضا دموتها واستوعبت نفسها وقالت بقوة 


_فعلا أنا طول منا جنبك فنا بقل من نفسي !


ورجعت رفعت راسها وقالت بحزم 


_ أنا هرجع لمازن !


_ مس هينفع انتي بتطلبي مني المستحيل 


هز راسه بالنفي وكان بيطلب منها كأنه بيتوسلها فقالت 


_ يبقى تجيبه هنا عشان أنا مش قادرة أعيش من غيره !


قربلها يقول وهو يكتم غضبه وحزنه  


_متقوليش كدة في وشي 


_ طب مامراتك في وشي ليل نهار . 


رفعت حاجبها تواجهه بحقيقة تانية مُره هو تقريبا معملش ليها حساب ! .

 ردها كانت قوي ومباشر وسريع .. قربلها وقال بحزم 


_أطلقها ؟ .. قولي وهعملها حالا وأدامك .. 


_ واضح انك اتغيرت ! 


سخرت منه ومن تفكيره انه أسهل حاجة في حياته يطلع الناس من حياته ويطردهم .. حتى لو هي بتكره نسيمة ...ولكن اسلوبه كان زي ماهو .

.متعجرف لا يرى غير نفسه !! .. بصتله من فوق لتحت وهي بتقوله بتقزز 


_ متنساش تاخد الانسلوين بتاعك !

إرسال تعليق

الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.