الجزء الثالث من الفصل التاسع والعشرون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني

 الجزء الثالث من الفصل التاسع والعشرون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني 



منع رامز نفسه من الضحك بصوت عالي على فرحة جلال لما وصل للتحليل دا .. وفعلا دا موقف وارد حدوثه وطبيعي حدوثه مع أي عريس جديد ..وعلميًا بيبدأ الزمن يطول مع تكرار العملية .. فجلال رضى بالتفسير دا لأنه مش بيبنه عاجز أو تعبان بل بيظهره زي أي راجل عادي متوتر أو لأول مرة يعمل كدة أو من زمان معملش كدة .. فطبيعي دا يحصله ! .. ودا شيئ عادي جدا مش معيب .... 



_ طب قوم قوم .. قوم استحمى يا كاسفنا .. 


قال رامز فقام جلال وهو مبسوط شوية ورفع حاجبه لرامز 


_ أبلع لسانك يالا 


رامز ضربه بالمخدة بخفة وهو بيتريق 


_ أنت هتتشطر عليا أنا .. 


جلال ابتسم وراح فعلا للحمام ورامز راح يجيبله لبس وبشكير من عنده ... جلال خلص الشاور بتاعه ورامز دخل بعده 


كان صوت الماء يتساقط من الحمام يدل على أن رامز ما زال بداخله... كان خرج جلال من الحمام وهو يجفف شعره بالمنشفة، وبعكها اتجه ناحية المطبخ وهو يتمطى بتكاسل... فجأة، الباب خبط .. 


جلال وقف مكانه لحظة، بص للباب بحدة،وبعدين مشي بخطى بطيئة وفتح...


_نعمات؟!


جلال اتسعت عينيه بتفاجؤ واضح... 

هي دي مش المفروض عند أمه؟!! نعمات كانت متكفلة بإنجي .. اه صح بتيجي البيت ولكن دا في حالة حصل حاجة لانجي أو تجييلها حجات من البيت ... ولكن ايه جابها عند رامز وهي شايلة حافظ طعام أدوار !! 


نعمات اتلخبطت لحظة، لكن مدّت إيدها بحافظ الطعام وقالت وهي مكسوفة وتفاجئت انها شافت جلال مش رام ! 


_ دي شوية أكل كنت عاملاه... قلت أجيبه للبشمهندس رامز، أصل امبارح كان جه يعدي على الست انجي وكان يعني شامم ريحة الأكل رنيت عليه ييجي يتغدى بس هو مكانش بيرد فقولت أجيبله الأكل أنا!! 


جلال ما قالش حاجة، خد منها ولأكل وبص لها باستغراب، بس فضل ساكت، كأنه بيقرا الموقف وبيسجل ملاحظاته بصمت... 


نعمات اتوترت، وقالت بسرعة 


ـ_أنا ماشية، مع السلامة يا حاج . 


_ هه ..!! 


خرجت من جلال وهو بيقفل الباب وبيمشي للداخل..


رجع وحط الأكل على الترابيزة، وقعد على الكنبة، مسند ضهره ومش بيشيل عينه عن الشنطة اللي فيها الأكل... وبيتأملها 


بعد لحظات، رامز خرج من الحمام بشعر مبلول وبيلبس تيشيرته.


وقف فجأة لما شاف الأكل... واتوتر ووشه جاب ألوان لكنه سأل 


_ إيه دا؟


جلال قال وهو بيبتسم ابتسامة مش بريئة خالص 


_ جاتلك زيارة مفاجأة... الست نعمات بنفسها. 


رامز ضرب جلال بنظرة، وراح ناحية الأكل بسرعة.


جلال قعد يتفرج عليه وهو بيقول بنبرة فيها سخرية رخمة 


_والله زمان يا مولانا... نعمات بقت تيجي لحد باب الشقة! دا أنا لو مكانك كنت سبتلها الباب مفتوح وخلاص. 


رامز تجاهله، بس وشه كان واضح عليه التوتر..وزودها جلال وهو بيقوله


_ ومخليها جيبالك الأكل وجاية .. يامزاجك ! 


رد رامز بحرج 


_ أنا مقولتلهاش تعمل حاجة .. 


جلال كمل وهو بيتفرج على رامز بيشوف الأكل إللي هي جيباه


_يعني أنت مش بترد عليها في التليفون... تقوم تيجي هي برجليها؟ طب ما تكلمها يا عم بدل ما تقلقها!


رامز قال بنفاد صبر 


_ كفاية يا جلال، بقولك إيه...


جلال رفع حواجبه وقال بهزار لاذع 


_أنا ماقولتش حاجة، أنا بس مستغرب إن نعمات اللي بتراعي أمي ، جات تشوفك إنت... بس أكيد ليها حق، أصلها ست وفية.. لقتك ياعيني عايز أكل اميارح جات جبتهولك النهاردة 


رامز بصله بحدة، بس ما قالش حاجة، وسابه وقعد ياكل، في حين جلال قعد بيهز رجله وبيبتسم لنفسه، كأن المشهد بالنسباله بداية فيلم مشوق هو مستني نهايته.


_ ايه مش هتقعد تاكل ؟ 


قال رامز فقعد جلال بعد ما سحب كرسي وبعدين قال


_ لو بينكوا حاجة اتجوزها انما شغل تجيلك وتروحلها دا مش هيحصل في بيتي ! 


كانت نبرته فيها جدية .. بصله رامز وبطل أكل وكان رايح يتكلم فقال جلال بحزم 


_ وقبل ما تتكلم وتقول رضا كانت عايشة مع مازن .. انت عارف كويس أوي ان الموضوع مختلف ! وان دي مش زي دي .. 


رد رامز بعد ما سكت جلال 


_ مكونتش هقول كدة .. بس أنا ونعمات مفيش بنا حاجة .. هي يمكن بس شافت اني قاعد لواحدي وفعلا أنا مدحت ريحة الأكل امبارح .. فهي جابته !


_ حنينة أوي.. 


قال جلال فبصله رامز بضيق وبعدين اتعدل جلال في قعدته وهو بيقول 


_ عموما يارامز أنا مش حابب قعدتك طول العمر دا من غير جواز كدة ! ... حياتك يا شغل يا قاعد في البيت لواحدك أو معايا .. مش عايز حد معاك ؟ 


_ لأ مش عايز . 


رد رامز بصرامة وبيقفل الموضوع .. رامز لحد دلوقتي متخطاش موت أمه! متخطاش انه لعد عنها لما سافر أمريكا ومتخطاش انه تعبها وفقدها وبقى يتيم الأب والأم بدري أوي.. مبقاش عاوز يتعود على حد ولا يحب حد ولا حد يحبه وبقى وقته كله لشغله .. لدرجة انه بقى مليونير لأنه عبارة عن آلة شغل مش بتبطل ! ... وهو قاعد في الملحق عند جلال عشان جلال عاوزه قريب منه .. انما لو هو عاوز يشتري بيت زي بيت جلال هيقدر عادي .. مبقاش فقير زي الأول وكل طباعه الوحشة اتغيرت ..


بصله جلال وفهم .. لأنه عارف صحبه وعرف إللي بيعاني منه فمد إيده وبدأ ياكل وقال وهو بيغير الموضوع 


_ فعلا الأكل تحفة .. نفسها حلو في الأكل علطول ! .. 


بصله رامز وتبادلوا النظرات .. نظرات جلال كان فيها لطف ومواساة وتفهم ونظرات رامز كان فيها امتنان لوجوده وانه سنده ومعاه ودعموا بعض لحد ما وصلوا للحظة دي ! ... وبدأ رامز ياكل هو كمان وبيتكلموا في أمور مختلفة عن الشغل ..

تعليق واحد

  1. الريحة الجو دي مش غريبة🤔
الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.