الجزء الثالث من الفصل السادس والعشرون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني
تاني يوم الصبح وهما قاعدين يفطروا في جو فيه هدوء .. يحي قاعد ساكت .. وحمزة وعلي بياكلوا هما كمان في سكوت زيهم زي كريمة وحسين ...وجلال قاعد وفجأة ظهرت رضا إللي جات بقوة قعدت جنبه .. وجلال نسى إللي حصل بينهم وابتسم ليها وهو بيقول بنبرة فيها كل الحب
_ صباح الخير يا دكتورة ..
ردت ببرود
_صباح النور ..
بصلها يحي بكره وكريمة بدأت تفتح معاها مواضيع وهما بيفطروا .. ورضا وقعت عيونها في عيون يحي لقته بيبصلها بكره ! .. حست بدقة في قلبها .. ولكنها تجاهلته وكملت أكلها وهي مش هاممها أي حد أهم حاجة راحتها . .
دخلت نسيمة…
لابسة جلابية بسيطة، حاطة الطرحة على شعرها ولكن كان باين منه خصلات وباين إنها فرداه وريحتها حلوة شمتها رضا من وهي لسة نازلة من السلم وكأنها متغرقة بالعطر ..، بصتلهم كلهم وقالت
_ صباح الخير..
وبعدين بصت لجلال بالخصوص وقالت بصوت منخفض وكله طاعة
_ صباح الخير يا حاج .. مش عاوز ترد عليا يعني ؟
بصت رضا لجلال بطرف عينيها وهي بتكمل أكلها .. ولكن فيه حاجة جواها كانت مترقبة للي هيحصل
قربت نسيمة من جلال من غير ما تقول ولا كلمة زيادة .. وسط دهشة الكل، وركعت على ركبها جنبه لدرجة ان الكل اتصدم وجلال نفسه ببصلها بتفاجؤ ... وهنا بصتله وعيونها كلها دموع وحزن بعد ما حرك جلال الكرسي لورا لأنها كانت تحت رجله بالظبط وهو اتصدم من الوضع ..
لكنها لم تبالي بأي حاجة ... ومدّت إيدها بكل هدوء، ومسكت إيده الكبيرة بخشوع، وقبل ما حد يفتح بُقه، كانت بتطبع قبلة ناعمة على ظهر إيده... تحت عيون الكل المزهولة ..
نسيمة بصوت واطي بس كله إحساس بالأسف والخضوع
_سامحني يا حاج جلال… أنا غلطت، وغبائي خلاني أعلّي صوتي عليك بدل ما أقعد تحت رجلك وأقولك إني آسفة..أنا ندمانة من قلبي، وعمري ما هرفع عيني فيك تاني وأنا غلطانة وعمري ما هعمل حاجة تانية تزعلك ! مش هطلع عن رضاك والله .. بس سامحني ..
البيت كله سكت. حتى الملاعق اللي في ايدهم والخبز وقفت في الهوا. متعلقة في ايدهم ..
جلال اتنحنح، ووشه ما بين الصدمة والهيبة سحب ايده
قومي يا نسيمة… مالهوش لازمة إللي بتعمليه دا
بس هي ما قامتش…
رفعت عينيها له، فيها حبّ، وفيها دموع، وفيها رسالة كانت بتوجّهها لشخص بدقة … رسالة بتتوجه ناحيّة رضا، اللي كانت قاعدة بتشوف المشهد بعينها ووشها مكانش باين عليه أي تأثير ولكنها كانت بتعض على شفتها من جوّا...
نسيمة بنعومة ولكن ما بين كلامها .. كلمات قصدت بيها تأثير شديد الخبث والشر
_ أنا مراتك وعشرة عمرك .. مفيش ست غيري شاركتك حياتك وشهدت على عمرك كله .. مراهقتك وشبابك وان شاء الله لحد ما نعجز ونشيب واحنا هنفضل سوا .. أنا معاك يا جلال وعمري ما أكون عليك… ولو زعلتك تاني أعمل فيا إللي أنت عايزه وأنا راضية بحكمك !
_ اعتذري للدكتور ... وارجعي عن إللي قولتيه !
دا كان رد جلال ! .. وهنا نسيمة فاجئت الجميع بطاعتها وهي بتقول
_ أنا قولت للناس الحقيقة وكلهم بقوا عارفين انها مراتك واني قولت كدة من غيرتي .. معلش يا جلال سامحني
وبصت لرضا وقالت
_ معلش يا دكتورة أنا آسفة ولو ان عارفة ان مهما عملت مش هيكفيكي .. بس أنا مكونتش أعرف ان دا كله هيحصل
وبعدين قربت منها شوية وكانت وقفت طبعا من عند جلال وهي بتقولها بكلام يبان لطيف ولكنه متلاعب جدا
_ انتي عارفة غيرة الستات ! وعارفة حب جلال الصواف عامل في قلوبنا إيه... حبه بيوجع أوي وأنا اتوجعت .. معلش سامحيني أنا آسفه
بصتلها رضا وفضلت ساكتة .. بعدين بصت أدامها وشالت طبق العشل الأسود ... وتحت أنظار الجميع .. حطته فوق طرحتها وشعرها والكل اتصدموا صدمة كبيرة !
قامت رضا وكلهم لسة تحت تأثير الصدمة وحطت عصير البرتقال عليها وكأنها بتقولها .. تمثيلك وحش ! بتستخف بيها وباعتذارها المصطنع و لو كان فيه طماطم بايظة كانت رمتها عليها ... وهنا قام يحي من الغضب وهو بيبعد رضا وبيقف
_ انتي يا بنت ال
نسيمة شهقت من التفاجؤ أما جلال فز من مكانه ووقف يقف بين نسيمة ويحي ورضا وهو بيقول وبيبصلها وبيوقف إللي بيحصل ...
_ لأ!!
بصتله رضا وفضلت ساكتة وييحي بيتكلم بعد ما وقف حمزة وعلي جنبه
_ امشي غوري اطلعي برا انتي من ساعة ما جيتي وانتي متأنعرة ورافعة مناخيرك على ايه ؟ ما كله عارف أصلك انك خدامةةة لبيت الصواف وياما عملتي عشان تجيبي رجل أبويا
وهنا يحي اتكتم لما نزلت صفعة من ايد جلال على وشه !!!!
_ يحي حبيبي !!
صرخت نسيمة وهي بتحضن يحي إللي كان مصدوم من أبوه اللي مد ايده عليه لأول مرة في حياته تقريبا ...
_ هلاص يا جلال اهدى
قال علي وهو بياخد يحي ويمشي بعيد ومعاهم حمزة اما حسين فوقف قال لجلال
_ ليه كدة يا جلال !!
فضل جلال ساكت وكريمة ماسكة كتف حسين ومكانش فيه كلام يتقال ورضا بتبص للي حصل وهي باين انها مش متأثرة ظاهريً
_ موجعنيش اهانتك ليا ! بس اللي انتي عملتيه في ابني أنا عمري ما هسامحك عليه عشان إللي حصل .. حصل بسببك ..
