الجزء الأول من الفصل الخامس والعشرون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني

 الجزء الأول من الفصل الخامس والعشرون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني 



مين رقبته أد السمسمة ؟ .. 🙁👀


_______

قربت رضا من الباب اللي مكانش مقفول كويس ويبدو ان جلال من غضبه ونسيمة من خوفها نست كل حاجة ..

بصت رضا وهنا اتصدمت لما شافت جلال بيكسر كل حاجة في الأوضة وبيرمي كل حاجة بعنف شديد ونسيمة واقفة بتترعش وخايفة

كان الغضب مالي عيون جلال، غضب مش طبيعي، غضب راجل وصل لآخر لحظة صبر واستنزف كل طاقته للسيطرة على غضبه وعصبيته ، وعفاريت الدنيا كلها في عقله وفي دماغه بيقولوله انه ممكن من شدة غضبه يصور جريمة ! 

وشه مشدود، عينيه مولعة نار، أنفاسه سريعة، صدره بيطلع وينزل وهو بيواجه نسيمة زي العاصفة اللي طالعة من سنين كتم...ولكن بفعلتها خلته يطلع غضب مهول ! ... 

الحيطة من وراه كانت فيها آثار تكسير ، الفازة اللي طارت واتحطمت، الأشياء الخاصة بيهم المرمية ، الكراسي المتقلّبة… كانت الغرفة متلخبطة وكأنها مراية بتوصف وبتعكس حجم الضرر والخراب إللي جواه ! 

رضا قربت أكتر من باب الاوضة وكانت رجليها بتتحرك لوحدها من كتر الفضول والتفاجئ من عنف جلال … قلبها بينبض بسرعة وهي رغم ان الغضب مش متوجه ليها إلا  أنها خافت ! تأثيره كان كبير جدا مش بس على نسيمة إللي  واقفة ادامه باصة في الأرض  بتعيط وبتترعش … جلال صوته كان عالي، غاضب، مبحوح من كتر الزعيق، ورغم كل دا كانت من جواها رؤيته وهو في الحالة دي خلتها تتحول من صدمة… لانبهار.

_ انتي إزاي تقولي عنها كدة!! 

صوته كان زئير، مرعب، قلبها اتقبض وهي سامعة كلماته بتنشطر من بين أسنانه.

_جرى لعقلك إيه! اتهبلتي؟ اتجننتي؟! 

كان بيترنح في الغرفة ، بيقرب منها، ونسيمة كانت مرعوبة، واقفة في الركن، إيديها بترتعش، وعنيها مليانة خوف لأول مرة من جلال للدرجة دي .. جلال إللي طول عمره كان بيحرص انه يسيطر على أعصابه ويكون شخص حليم وهادي ومش متهور .. خصوصا في تعامله معاها كزوجة ليه .. لكنها الآن بتشوف وحش كاسر بيلف حوالين نفسه ودمر كل حاجة في الأوضة ومستبعدتش انه يدمرها هي كمان !! 

قرب وهو بيزعق بصوت أعلى 

_ قوليلي وأنا أرميكي في مستشفى! بس ما تطلعيش مرضك عليها! 

رضا اللي كانت بتبص من فتحة الباب ، وشافت بعينيها… شافت جلال اللي عمرها ما شافته بالشكل ده..
مش بس غضبان… لا..

هي لحد دلوقتي مكانتش تعرف هو ليه متعصب أوي كدة .. لكنها فهمت ان هي السبب! فهمت ان جلال بيتكلم عليها .. لكن لسة بردو متأكدتش .. اللي اتأكدت منه هو ان جلال .. صاحب النظرات الحادة والعيون السودا من الغضب والقوة .. بدقنه التقيلة القصيرة .. بجسمه إللي تحول وبقى ضخم عكس وهو صغير كان جسمه زمان أقل النص من جسمه دلوقتي ! جلال كان زي الوحش ! مش سهل ان حد يقاومه أو حد يقف أدامه ... كان في كامل غضبه ..  مرعِب ، لكنها مكانتش تعرف انه بقى  مرعِب لما يتظلم .. مرعِب لما لما يتحرق قلبه،  لما حد يطول غالي عنده! والكلام طال أغلى واحدة في عمره كله ! .. 

_إزاي تقولي كده؟ إزاي؟! 

انتفضت رضا وهي بتشوف مراية الأوضة بتخلع من مكانها وبتترمي تتكسر عاملة صدى صوت مدوي .. 

قرب من نسيمة بعنف ومسك فكها بقوة وهي بتعيط بصوت عالي وجسمها كله بيرجف ومفيش في إيدها أي حيلة

_ انتي عارفة أنا ممكن أعمل فيكي إيه… عارفة أنا مااسِك نفسي عنك أد إيه؟ عارفة !!!

صرخ في آخر كلامه وبعد وبعدين هزها من فكها بكف ايده الخشن لحد ما حست ان وشها هينطبق على بعضه وجلال بيقول بنبرة مظلمة وكأنه بالفعل ماسك نفسه بالعافية عن إللي بيدور في دماغه ! 

_ أنا داخل البيت وأنا بمنع شيطاني إني اقتلك! 

صرخت نسيمة من الرعب وهو بيرمي كرسي التسريحة وبيخبطها ، كانت الغرفة بتتهد، وصوته بيقصف زي الرعد، وكل طلقة كلام منه كانت صفعة في وش نسيمة، وفي قلب رضا إللي اتأكدت ان الكلام .. عليها ! ولكن مش قادرة تصدق ان جلال الصواف .. عمل كل دا عشانها ! دا عمره ما خد حقها .. دلوقتي بيتجنن وقرب يفقد عقله من الغضب بسبب أذى نسيمه ليها ؟ .. عقلها رفض يصدق وفضلت تقول جواها اكيد يقصد حد تاني .. .. 

هنا فجأة لقت رضا علي لابس فانلة حمالات وحمزة ويحي وكريمة وحسين .. كلهم جم .. حتى حياة كانت واقفة ببجامتها وكل واحد فيهم قام باللي عليه ييجي جري يشوفوا إيه إللي بيحصل .. لدرجة انهم حسوا ان فيه كارثة بتحصل 

_ جلال !!!

نادى علي وهو بيقتحم الغرفة ورضا بتبعد وكريمة بتقولها بخوف 

_ فيه إيه يا رضا !!

مجاوبتهاش .. ومشت وسابتهم وهي بتسمع نسيمة بتقول بصراخ بعد ما استمدت قوتها من العيلة اللي اتجمعت 
وكعادتها نسيمة بتتلاعب الكلام والحقايق عشان تبرر أفعالها و بعينين مليانين دموع وخوف، بصّت له

_من غيرتي يا جلال… من غيرتي! أنت مش شايفني من ساعة ما جات… مقربلتيش حتى! مبتسألنيش مالك ولا ازيك ولا بتبص في وشي !! أنا مراتك ! أنت إللي عملت فيا كدة ! ...

لطلب الرواية كاملة ما عدى اخر ١٠ فصول تواصلوا على رقم 01098656097 

تعليق واحد

  1. عقربة 😒
الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.