الجزء الثالث من الفصل الثاني والعشرون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني

 الجزء الثالث من الفصل الثاني والعشرون رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني 


حسين قاعد قدام التلفزيون، وكريمة قاعدة جنبه ومتكئة بكسل ، كريمة بتتكلم مع حمزة اللي قاعد على الأرض قدامهم بيضحك وكمان يحي اللي قاعد ياكل من المكسرات وهو مندمج مع الفيلم ، وحياة قاعدة في جنب الكنبة ماسكة موبايلها وبتلعب بيه ومشغولة ... 


جلال دخل بخطواته الواثقة، حسوا بيه كلهم فرفعوا عيونهم له.

حسين قال بابتسامة واسعة 


– نورت يا جلال… يومك كان عامل إيه؟


– الحمد لله يا بابا… كله تمام.


قرب منهم وهو بيقلع الجزمة عند الباب، وبعدين دخل وقعد جنب حمزة اللي ابتسم وقال 


– الجرح عامل إيه دلوقتي يا جلال؟


– أحسن… لزقته الصبح وخلاص، الحمد لله كله عدى.


– طب مخليتش الدكتورة تبص عليه؟ هي فاهمة في الكلام دا و…


قبل ما يكمل، جلال قطع كلامه وهو بيضحك وبيضربه على ضهره عشان هو فاهمه 


– الدكتورة عملت اللي عليها خلاص… أنا كويس يا حمزة.


قال حمزة 


_ يعني .. أصلك خدت كام يوم كدة مختفي ونايم ومحدش شافك .. الجرح كان خطير أوي كدة 


ضربت كريمة حمزة 


_ بس يا حمزة متضايقش أخوك 


ابتسم جلال وحياة كان باين عليها الضيق ويحي مكانش مندمج معاهم ولحد دلوقتي هو وأخته مش متقبلين وجودها أصلا في البيت ومش فاهمين هي مين دي وجات منين .. 


كريمة قالت بنبرة أمومة وهي بتبص لجلال 


– شكلك اتعبت أوي النهاردة… خد حمام وارتاح.


– حاضر يا كريمة … لسة هشرب حاجة الأول.


وبعدين بص ليحي وربت على كتفه 


– وانت عامل إيه يا بطل؟ امتحاناتك قربت 


يحي اتوتر شوية وقال 


– بالله عليك يا بابا متفكرنيش أنا متوتر لواحدي …


– وتتوتر ليه … لو مذاكر ميهمكش حاجة .. وبعدين اتعلم من أختك الحلوة الشطورة دي .. 


وبعدين بص لحياة اللي كانت قاعدة مسنودة بعيد شوية ومش بتشاركهم الكلام… ابتسم لها وقال بحنية 


– تعالي يا حبيبة بابا… تعالي هنا..


حياة رفعت عينيها وبصت له… قلبها تقطع لما شافت عينيه الحنينة دي… عينيه اللي نفسها يوم تبقى كلها ليها هي وبس.. بصت للزقة في رقبته وصعب عليها .. 

بس رغم كدة، وقفت من مكانها بسرعة من غير ما تقول كلمة، وبكل هدوء خرجت وتوجهت لغرفتها دخلت أوضتها وقفلت الباب وراها.


جلال فضل بصص مكانها بخيبة أمل صامتة…كأنه طفل حد خيب ظنه. .. 


كريمة قالت وهي بتعدل جلستها 


– سيبها يا جلال… هي بس متضايقة شوية وبتتدلع.. يعني عشان الامتحانات وكدة


_ آه والله حبيبة جدها تعبت طول السنة في المذاكرة مش زيك يا اللي مقضيها بلايستيشن وخروج !! 


قال حسين وهو بيرمي كلامه على يحي .. فقام يحي ناغز حمزة وهو بيقوله 


_ ماهو ابنك كمان مقضيها كدة وأهو أصغر مني وامتحناته قربت كمان 


قام حمزة ضاربه على مؤخرة راسه وهو بيقوله 


_أنا عمك يالا ولما تتكلم معايا أتكلم بأدب ياولد 


همس يحي وهو بيقربله وناويله على نية شر 


_ ماشي أنا هوريك .. 


_ هشش اسكت يالا حط لسانك جوا بقك 


حمزة مثل انه مش هامه 


_ خليك أد كلامك ورريني نفسككك 


يحي توعدله وهنا قالت كريمة من الاتنين إللي مش بيبطلوا مجاكرة في بعض وقالت 


_ اسكت أنت وهو بدل ما تهدوا وتخلوا الجو هادي لجلال !! 


_ الحاج جلال كان مع المزة طول النهار .. أكيد كويس 


قال يحي الجملة إللي خلت الكل يسكت وبصله جلال بندرة متتفسرش لكن يحي مكانش خايف وكان بيقول وهو متردد آه ولكنه كان قاصد يقول الجملة .. 


لكن جلال فاجئه ومردش… عينه رجعت تبص في الأرض قدامه بشرود، بينما قلبه كان بيقول 


"ليه يا حياة… ليه مردتيش على أبوكي …؟"


حمزة قرب منه وخبطه بهزار في كتفه عشان يغير جو التوتر 


– طب وبعد السكوت دي هتسهر معانا ولا ناوي تنام بدري؟


ابتسم جلال وقال 


– هسهر شوية… بس بعد كدة هدخل أنام عندي شغل بدري بكرة.


وهو بيتكلم، دماغه كانت مع رضا اللي اختفت جوه أوضتها…

حاسس إنه عاوزها جنبه دلوقتي… بس مش عارف إزاي... وكمان حياة ! .. 


بص جلال ليحي وقاله فجأة 


_ يحي !


_ نعم .. 


_ تعالى معايا عايزك في موضوع .. 


قام جلال من بينهم وسبق يحي للمكتب ويحي راح وراه وحمزة بيقول بصوت عالي على جلال أخوه 


_ طب مش قولت هتسهر !! ..


وبعدين ضحك بشر وهو عارف ان يحي شكله ابوه هيظبطه جوا وقال 


_ اديله مترحموش .. 


وضحك وامه ضربته بخفة وكمان حسين إللي بيضحك على تصرفات حمزة إللي كلها مشاغبة وبس .. لكنه روحه حلوة ومحبوب وبيحب الكل ..


نهاية الفصل .. الفصل دا يعتبر الفصل ال ١٥ على القناة الخاصة .. لو عاوز تنضم للقناة الخاصة فسعر الرواية دلوقتي ٧٠ جنية تقدر تشترك من خلال تحويل سعرها على رقم فودافون كاش  01098656097 .. وكلمنا وتساب على نفس الرقم ❤️❤️❤️❤️

إرسال تعليق

الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.