الجزء الأول من الفصل التاسع عشر رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني

 الجزء الأول من الفصل التاسع عشر رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني 



______

رجعت حياة لوحدها من بيت البحيرة ودخلت البيت بخطوات بطيئة مجهدة وملامح مهزومة .. 

عقلها فارغ .. قلبها فارغ ... وتقريبا مش شايفة غير طشاش .. شافتها نسيمة وهي داخلة من البيت راحتلها بخطوات سريعة وهي لابسة العباية بتاعتها اللي رفعتها بين ايديها من القلق عشان توصلها بسرعة  ... 

_ فيه يا حياة وشك مخطوف كدة ليه ؟ 

بصتلها حياة والحياة رايحة من وشها فعلا وبعدين انهارت من العياط في حضنها .. عياط بانهيار لدرجة ان نسيمة خافت حد يسمعهم وسحبتها لأقرب أوضة من غير ما تركز حتى هي فين ... 

وبدأت حياة تحكي لنسيمة إللي حصل ولما خلصت قالت بحزن شديد وهي بتضرب نفسها كأنها بتعاقب نفسها على افعالها 

_ عملت كل حاجة قولتي عليها ورفضني ! رماني وشتمني وعاب فيا وفي شرفي !! 

بصتلها نسيمة وقالت بشر 

_ اسمعي يا حياة.. انتي اللي عيزاه من الأول! أنا مقولتش روحي قوليله كدة ولا قولت اعملي كدة .. قولت العب من تحت لتحت ! ..  انتي اللي رخصتي نفسك لواحد مالوش لازمة 

حياة كان باين على وشها السذاجة وهي بتقول وبتردد ومقتنعة بكلام نسيمة 

_ أيوة ..  أنا إللي رخصت نفسي لواحد تافه زيه مالوش أصل ! أنا اللي نزلت من قيمتي عشانه !! 

وبعدين انهارت تاني في العياط .. نسيمة فضلت تطبطب عليها وبعدين بصتلها وقالت بجدية وهي بتهزها عشان تقويها 

_ اسمعي يا حياة ! الواد دا تنسيه خالص وحسك عينك المحك حتى سرحانة فيه !! ... انتي بنت  الحاج جلال الصواف يعني جمال وحسب ونسب ومش ناقصك حاجة وألف مين يتمناكي ويتمنى ينول رضاكي ويقعد معاكي دقيقة !! 

_ مش عارفة أنساه.. مش عارفة ! أنا تعبانة أوي.. أوي 

قالت بصعوبة من عياطها وشهقاتها .. كانت منهارة بمعنى الكلمة .. حياة بتحب علي جدا .. بتموت فيه وفي كل تفاصيله .. بتعشقه من وهي طفلة وياما حاولت تخبي الحب وتتهرب منه ولكنها مقدرتش وكل ما كبرت كل ما كبر الحب لحد ما بقت آنسه والحب بيذيد مش بيقل ... لدرجة انها مهووسة بيه ! ... وممكن تعمل أي حاجة علشانه ... ولكن بعد محاولاتها الفاشلة ... فقدت الأمل في إنه يحبها ... بل تأكدت إنه بيكرهها  زي ما بيقول وبيشوفها رخيصة كمان ! ... 

_ هتنسيه يا حياة .. 

حضنتها نسيمة بقوة وقالت وهي عيونها كلها تخطيط ووعيد 

_ بس لازم عشان تنسيه .. تجيبي إللي أحسن وأغنى وأرجل منه كمان !! ... 

حياة مكانتش فاهمة فقالت بين شهقاتها 

_ يعني إيه؟ 

_ يعني هتعرفي واحد تاني ! إيه هو مفيش غير سي علي في الدنيا !! هتعرف غيره وسيد سيده كمان وهتوريه انك مش ضعيفة وانك في حياتك حد تاني أحسن منه ألف مرة .. 

حياة كانت في حضنها ومكانتش قادرة تستوعب نسيمة ولكنها عدلتها ومسكت كتفها وقالت 

_ اوعي تنزلي دموعك عشان راجل ميستاهلش .. الرجالة ناكرين الجميل ومش عاوزين واحدة سهلة .. عاوزين واحدة قوية .. قادرة ! ميعرفوش ييجوا عليها ولا يظلموها .. الراجل عايز واحدة يفكر ألف مرة قبل ما يفكر يدوسلها على طرف .. 

كانت حياة ساكتة ودموعها بتنزل من عيونها الجميل ونسيمة بتكمل 

_ فاهمة يا حياة ؟ 

هزت حياة راسها .. سواء فهمت أو مفهمتش .. ولكنها هزت راسها وخلاص لنسيمة .. وكلام نسيمة كالعادة بيفضل في راسها ! 

_ يلا قومي اغسلي وشك وامسحي دموعك وظبطي نفسك كدة ... اعدلي نفسك كدة واطلعي استحمي وصلي وهتبقي كويسة .. 

هزت راسها وابتسمت وباست نسيمة وبعدين حضنتها وقالت 

_ انتي أحسن أم في الدنيا ! .. 

_ وانتي أحسن بنت يا حياة ! .. 

قالت نسيمة بابتسامة حب وبعدين حياة خرجت وفضلت نسيمة مكانها ... 

_ والله وبترفض أسيادك يا علي ! .. الخدم اتمسكنوا لحد ما اتمكنوا ..  

فكرت نسيمة بالكلام دا وهي بتضحك ضحكة سخرية .. من ناحية رضا ومن ناحية علي ... كلهم عاملين نفسهم مهمين وهما مجرد فقرا وخدم !! ... 

أول ما طلعت حياة لقت رضا في وشها ! .. اتلاقت عيونهم للحظة بنظرات غريبة من رضا أول مرة تظهر على وشها  ... أما حياة فنظراتها مختلفتش .. بصتلها بكره .. ومشت  وخبطت في دراعها وهي معدية من جنبها ! 

ورضا وقفت مكانها تبص للفراغ وعلى ملامحها تعبيرات امتعاض .. تقزز .. وقلق ! .. لكنها فردت ضهرها وراحت تكمل طريقها للمطبخ علشان تجيب منه ماية لأن المياة خلصت في أوضتها هي وجلال  إللي جرحه لسة زي ماهو من امبارح متحسنش خالص مع انه متخيط وسطحي جدا ....  


________

ريحة بنزين محروقة وحرارة طالعة من الموتوسيكلات المتراصة جنب الطريق السريع...أنوارهم كانت منورة الضلمة وحادة ومتركزة على الطريق ادامهم بالظبط ..… والدخان طالع من العوادم وكأنه ستارة بتخبيهم عن الناس ...

إرسال تعليق

الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.