الجزء الرابع من الفصل الخامس عشر رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني
جلال رفع عينيه فجأة شافها واقفة على السطح... اتجمد مكانه للحظة... عيونه ثبتت عليها...
هي كمان اتجمدت... مش قادرة تشيل عينيها عنه... بينه وبينها مسافة بعيدة... بس نظراته وصلت قلبها قبل عقلها.
لثواني طويلة فضلوا باصين لبعض... الهوا بينفخ قميصه الأبيض المفتوح أزراره، وشعره اللي بقى أطول شوية طاير ووشه متغطي بنص ظل ونص ضوء...
المنظر كله كان أسطوري...ماعز صغيرة بريئة بين إيدين راجل ضخم، ملامحه قاسية، لكن عيونه... عيونه فيها حنية مخيفة.
وفجأة... بدأ يمشي لحد ما اختفى عن نظرها وكان متوجه للبيت ... وكان محدد وجهته كويس ، طلع السلالم واحدة ورا التانية وهو شايل المعزة بحرص... لحد ما وصل للسطح... طلع... وبص عليها بصته اللي بترج قلبها غصب عنها.
كانت واقفة ساكتة... بتتابعه وهو بيقرب منها... ببطء... لحد ما بقى قصادها بالظبط.
بص ليها وبص للماعز الصغيرة وقال بنبرة هادية جدًا، فيها شجن وتعب، وصوت خشن خرج من صدره:
– عجباكي؟
بصتله وسكتت مفهمتش
_ المعزة الصغيرة .
وضح جلال ففضلت رضا بصاله وساكتة فضم الماعز لحضنه وقال بحنان
_ لسة مولودة من ساعة بس ، ومن وقتها مش راضية تسيبني
ابتسم ومال عليها يبوسها بحنان استغربته رضا لأنه مكانش بيحب الحيوانات أصلا
_ شكلها بردانة ، تاخدي تشيليها شوية ؟
بص لرضا بحنان وهنا مقدرتش تسكت وقالت
_ من امتى وانت بتحب الحيوانات
ابتسم جلال وهز الماعز في حضنه بخفة وهو بيرد
_ ياه دا من زمان أوي
_ من 17 سنة !
انسحب لسانها وقالت بعدين بصت لناحية تانية لما لقت نفسها اتكلمت في الماضي فبصلها جلال بندم وهو بيقول
_ أه من 17 سنة ، ومن 17 سنة في حجات كتير اوي اتغيرت
مبصتلوش وفضلت باصة لناحية تانية وتجاهلته لكنه قرب ليها وقال
_ المعزة بردانة خديها شوية
مدي إيده ليها بالمعزة... هي بصت ليها بتأثر... كانت رجليها لسه ضعيفة جدًا... جسمها بيتنفض شوية من البرد.
مدت إيديها غصب عنها وخدتها... كانت خفيفة أوي وصغيرة أوي... قربتها من صدرها... حست بيها بتدفي وبترتاح شوية...
رفعت عينيها لجلال... لقت نظرته مثبتة عليها... مش على الماعز... عليها هي... في عينيه حاجة غريبة... حاجة بين الحزن... والراحة... والاحتياج.
جلال الجديد أغرب بكتير من جلال القديم
_ شكلها حلو وهي في حضنك أوي، طول عمرك حنينة
_ وانت طول عمرك حيوان !
الرد ضربه فورأ لكنه ابتسم بسخرية
_ متظلميش الحيوانات ، على الأقل الحيوانات بتصون العشرة !
بصتله رضا وهي شيفاه بيتكلم عن نفسه كدة وهو قرب منها وقال
_ اديني فرصة !
كان صريح ! مش قادر خلاص يتهرب وينكر انه عاوز فرصة ، أناني وأذاها لكنه عاوز فرصة ، مش هيقدر يعيش من غيرها
_ أنا مش هقدر أعيش من غيرك لحظة واحدة كمان ! ، عارف اني مستاهلش منك أي حاجة غير الكره لكن مش قادر ، مش قادر يا رضا أتنفس وانتي بعيد .
بصتله رضا بقرف وقالت
_ مشيتهم كلهم عشان تقول الكلمتين دول
_ لأ أنا معرفش انهم مشوا غير من مكالمة أبويا ليا
_ ومراتك متصلتش تطمن عليك تشوف جوزها اتأخر ليه ؟
قالت رضا بسخرية تفكره بوضعه وانه متجوز لكنها متوقعتش ردة فعل جلال وهو بيقرب منها أوي لحد ما حاصرها بطوله وضخامته وكانت واصلة هي بطولها لفتحة زرار قميصه
_ ماهي مراتي معايا أهي ، هحتاج ايه تاني ؟ أنا حاسس ان الدنيا كلها بين ايديا دلوقتي
_ انت مفكر بجد انك ممكن ترجعني ؟
ٍسألت رضا بعد ما قابلته ببرود شديد
اتنهد وقال وهو بيبص للغروب اللي اختفى خلاص
_ لا ، لكن عايز اعوضك عن اي حاجة عملتها في حقك ! كل حاجة ، ومتنسيش ، انك ليكي ورث معايا !
سكتت رضا شوية وبعدين سألت
_ من مين ؟
_ جدتي فريدة !
وش رضا اسود وبقى فيها غضب كبير وهي بتبص ليه ومش مستوعبة كلامه اللي بيقوله
_ انت مغيب ولا بجح ولا حقير ولا انت دينم او ملتك ايه ؟ ازاي بتكلمني بسهولة كدة ! انت عارف انت عملت فيا ايه
بصلها جلال وفي عيونه الدموع
_ ياريتني مت قبل ما اعمله ،.
رده كان بنبرة فيها كل معاني الحزن والندم ،كل معاني الاحتقار لنفسه وهو بيكمل وبيقول
_ عمري ما هسامح نفسي ولو لحظة ! عمري ما ارتاحت ، عمري ما نمت ولا مرة وانتي بعيد وانا عارف اني رميتك بايدي ومش عارف حالك عامل إزاي؟
دموع جلال نزلت ادامها وهو بيرفع سكينة من ورا ضهره كان بيستخدمها عند الحيوانات وهو بيقول ودموعه على وشه
_ ياريت تدبحيني وتخلصيني من عذابي دا
بصتله رضا وبصت للسكينة بصمت بعدين ضحكت بسخرية وهي بتقوله
_ بطل تمثيل ودراما فارغة .
ولكنها فجأة صرخت فيه
_ أنت مجنوون !!!
جلال حط السكينة على رقبته وضغط جامد بقوة ورقبته جلبت دم ولولا انها وقعت الماعز على الأرض ومسكت السكينة من إيده كان زمان دبك نفسه وكل دا حصل في لحظة واحدة !!!
نهاية الفصل❤️
👈عندنا الخادمة الصغيرة الجزء الثاني سعرها ٦٠ جنية وسعرها ٦ دولار لخارج مصر
👈ابنة الراقصة سعرها ٧٠ جنية كاملة ومعاها نوفيلا هدية مقدمة من الكاتبة مجانية وعبارة عن ١٠ فصول حلقات خاصة للأبطال .. وسعرها ٧ دولار لخارج مصر
👈نوفيلا عشق أولاد الذوات ١٢ فصل عبارة عن حلقات خاصة للأبطال سعرها ٣٠ جنية وخارج مصر سعرها ٣ دولار
👈حجز رواية عشق أولاد الذوات الجزء الثاني والاستلام بعد شهر وسعرها ٦٠ جنية داخل مصر وخارج مصر ٦ دولار
لشراء الرواية تواصلوا وتساب على رقم 01098656097
⭐التحويل بيكون من خلال فودافون كاش أو انستا باي على رقم 01098656097⭐
مفيش مصاريف شحن الرواية الكتروني
بيتم استلامها على قناة تلجرام خاصة بتتيحلك التفاعل والاستمتاع بالخصومات والحلقات الإضافية الخاصة
