الجزء الأول من الفصل السادس عشر رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني

 الجزء الأول من الفصل السادس عشر رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني 


جلال اتعور ورقبته بتنزف دم ورضا اترعبت من المنظر وبسرعة خدته ونزلته لتحت على أوضتها وهنا بدأت تسعفه وتنضف الجرح وتعقمه وتشوف مدى عمقه .. ولكنه مكانش عميق وجرح سطحي جدا وجلال قاعد أدامها على السرير ساكت .. 

مسحت الدم وبصتله بعنف قالتله 

_ محتاج خياطة حالا !!! 

جلال مداش أي ردة فعل بس كانت لسة دموعه في عيونه وهي كانت هتجنن من تصرفه إللي متوقعتوش أبدًا .. لو كانت اتأخرت لحظة .. كان دبح نفسه بجد !! 

_ سيبني أموت 

قال جلال والدم بيرجع ينزف فبصتله وهي بتزعقله 

_ بالجرح دا أنت مش هتموت .. دمك هيوسخ الأرض وبس !!... 

وهنا رضا اتصلت بمازن إللي كان دقايق واقف أدام البيت وجايب معاه أغراض من المستشفى زي ما رضا طلبت منه عشان يخيط الجرح بتاع جلال السطحي .. لحد دلوقتي مش مستوعبة جنون جلال وتهوره .. 

_ زي مانت .. زي مانت غبي ومتهور ومجنون !! زي مانت يا جلال !! زي مانت عيل صغير تافه وميعرفش ربنا !! 

كانت بتشتم فيه وبتزعقله وهو قاعد على السرير مش بيتحرك .. لحد ما جه مازن وهو قلقان ومش عارف الوضع ودخلته الأوضة ولقى جلال قاعد وبينزف رغم ان رضا حاولت توقف النزيف ... 

_ بتعمل إيه يا مازن يلاا !!

صرخت فيه رضا وهو وجلال عمالين يبصوا لبعض فقالها 


_ استني البنج هحطه ويشتغل .. 

لكن جلال قال بثبات 

_ لأ.. متحطش بنج ..

بصله مازن باستغراب ورضا كمان .. 

_ إزاي يعني ؟ لأ طبعآ أنا هخبط الجرح مش هينفع لازم بنج .. 

_ قولتلك لأ...والا سيبه مفتوح . 

قال جلال تاني بصوت واطي جدا وهنا رضا بصتله بغضب شديد وغل وقالت لمازن 

_ يلا يا مازن شوف شغلك ومتحطش ولا بنج ولا غيره .. خلص !!! 

كانت قاسية على جلال وغير مبالية بيه أبدًا .. وبدأ مازن فعلا يخيط لجلال من غير بنج وهنا جلال كان ثابت جدا رغم الألم الشديد وفجأة طلعت منه آه .. خلت رضا تشيل عينها من عليه وتحس بنغزة في قلبها .. 

_ أنا هطلع اشوف الحيوان الضعيف إللي اترمى في الأرض بسببك !! دايماا بتأذي إللي حواليك .. دايما بتأذيهم ومش بتعمل غير إللي في دماغك 

رمت عليه الكلام بغضب شديد ومشت من الأوضة ومازن مستمر في شغله وقرب يخلص وجلال مطلوب منه انه يفصل نايم ومتثبت وميتحركش ولا حركة .. 

دموع جلال كانت بتنزل في صمت ومازن خلص ورضا طلعت جابت الماعز وبصت لجلال بعنف وهي بتسأله 

_ أحطها فين دي ؟؟؟

جلال كان دايخ ومتألم ومعرفش يرد .. فبصتله بقرف ورجعت قالت لمازن 

_ خليك جنبه لحد ما أرجعها مكانها .. 

وخدت الماعز وودتها للمزرعة وحطتها في مكان أمان يناسب وضعها وبما ان رضا فلاحة فهي كانت خبيرة والموضوع مكانش صعب عليها .... 

ورجعت تاني للأوضة لقت مازن مستنيها على الباب .. 

_ فيه إيه؟ 

_ جلال نام . 

بصتله وسكتت معلقتش فسأل مازن 

_ إيه إللي حصل ؟ 

_ دا مجنون.. خلاص عقله طار ... رفع السكينة بيقولي ادبحيني ولما رفضت قام حطها على رقبته بسرعة وكان هيدبح نفسه!! دا شخص مجنون ومختل عقليًا !!! 

كانت بتزعق وكل ما تفتكر الموقف تلعن غباء جلال وتلعن نفسها على حظها إللي مخليها معاه علطول في حركاته المتهورة دي إللي بتأذيه وبتأذي غيره . 



شافها مازن وهي بتلف حوالين نفسها وبعدين قال 

_ تعالي معايا النهاردة وسيبك منه ولو عاوز يموت أوي كدة فيتفضل . 

رضا بصتله وبعدين حطت ايدها في وسطها وعضت على شفايفها بتفكر .. وبعدين قالت 

_ لأ يامازن أمشي أنت.. مش هينفع اجي معاك .  

_ ليه ؟؟  

_ ودا وقت أمشي فيه ؟ 

_ مايموت ولا يولع !! واحنا مالنااا 

قال مازن بزعيق واتعصب عليها فبصتله بنظرات تحذيرية ومشت بعد ما قالتله 

_ آسفة إني اتصلت عليك ألجألك .. 

ومشت وسابته واقف مكانه بيضرب الأرض بعنف على عصبيته عليها وانه رفع صوته في وشها ... 

........ ...........

إرسال تعليق

الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.