الجزء الثاني من الفصل الثامن من رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني

 الجزء الثاني من الفصل الثامن من رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني 


_ إللي فهمته إنك وصية والدتك المرحومة .. فاحترمها على الأقل وبطل الهمز واللمز لأنه مش مهم دلوقتي خالص .. هسيبك تعمل إللي أنت عايزه بعدين بس دلوقتي قول علشان الوقت ! .. أنا وقتي مش بتاعي وورايا حجات كتير . 

بصله مازن وحس باستفزاز شديد ولكنه معلقش لأن كلامه صح .. اتنهد وسكت وبعدين بدأ يحكي لجلال كل حاجة وكل إللي هو محتاجه .. 

فبعد ما خلص .. كانت رضا ساكتة ومش بتتفاعل ولا بتتكلم خالص .. وجلال عيونه عليها هي بس .. فقاله مازن وهو حاسس بضيق 

_ ممكن تبصلي بقى ولا هتفضل تعمل حركاتك دي ؟ 

_ أنا باصصلك أهو.. مشلتش عيني من عليك . 

جلال رد وهو لسة بيبص لرضا إللي عاملة ان الكلام مش عليها وفي حتة تانية ... بس هي فهماه كويس وحست انها عايزة تقوم تضربه على وشه بس سابته يولع هو واستفزازه .. 

_ المهم دلوقتي هتعرف تلاقيلي أرض بالحجم دا ولا لأ! .. 

هنا بصله جلال وقال 

_ طب ليه مجمع ؟ ما نعمل حاجة في أول البلد وحاجة في آخرها واحنا عندنا في النص عيادات خارجية ومستشفى كبيرة .. 

_ طيب ليه ما نعمل كل حاجة في حتة واحدة أحسن كتير وهيبقى مجمع طبي كبير مفيش فيه أي حاجة ناقصة . 

قال جلال إللي كان بيتناقش فعلا بهدوء وبعقل وعاوز يوصل لأحسن حل مش عِند وخلاص .. لكن رد مازن كان متمسك باللي هو عاوزه .. فرجع قال جلال 

_ ما نوزع الخدمات ! .. علشان كل واحد في البلد الخدمة دي بالذات تكون قريبة منه ! .. وكمان هتوزع المساحة .. صعب المساحة دي كلها تتوفر في مكان واحد في البلد وهيبقى صعب كمان إني أقطع المحاصيل من الأراضي دي .. 

_ يعني إيه مش فاهم ؟ 

مازن حس انه مش فاهم حاجة ولكن رضا لأنها عارفة البلد كويس.. فهمت .. وبصت لجلال المرة دي وانتبهت ومستنياه يبرر 

_ الشمس قوية أوي  في أول  البلد والماية متوفرة أكتر بكتير .. لو أنا  خدت المساحة دي كلها وبنيت عليها .. يبقى أنا كدة هشيل تقريبا محصول الرز كله .. ودا مش هينفع يا مازن . 

فعلا ! رضا قالت جواها .. الناس بتزرع رز في المكان دا بس لأنه بيتوفرله أحسن الظروف وفي الباقي بيزرعوا باقي المحاصيل .. والرز المصري معروف بجودته وتميزه في العالم كله .. مش هينفع ان أهل البلد يستغنوا عنه وهو تحت إيديهم .. 

_ طيب وبعدين؟ المدرسة هنعمل فيها إيه ؟ 

سأل مازن فرد جلال بثقة 

_ احنا عندنا مدارس لكل المستويات ... والجامعة الحكومية بتاعة المحافظة بوفرلها مواصلات طول اليوم وطريقها ممهد وسهل وحتى الجامعات الخاصة حوالينا كتير  ... بس أنا عندي فكرة تانية لو تحب تسمعها  ...

اتنهد مازن بزهق  وهو عمال يتفلسف عليه 

_ قول 

_ إحنا ممكن نجدد المدارس ونوسعها ! .. 

_ لأ طبعا أنت عايز تصرف في أي حاجة وخلاص .. أنا عايز مدارس على مستوى عالمي .. 

قال مازن بضيق فرد جلال بهدوء 

_ هو إيه معايير المستوى العالمي بالنسبالك ؟ 

_ لغات .. International ! 

_ اللغات والدولة كدة كدة فارضة الانجليزي طول المراحل  والفرنساوي من الاعدادي والالماني وباقي اللغات في ثانوي  .. وإللي عاوز يتعلم أي لغة احنا نقدر  نوفرله دا عادي ! 

تأفف مازن وهو بيقوله وبيتعامل مع جلال على انه جاهل 

_ هو دا مفهومك عن اللغات !! 

_ بصراحة آه .. 
International   وبعدين ليه ؟ 
الحكومي بيطلع أحسن طلبة طالما طبعا في اهتمام ! وأنا بهتم بكل حاجة بنفسي والمدرسين على أعلى مستوى وبيراعوا ربنا في شغلهم  ! ال International مش ثقافتنا أصلا ...هما برا بيدرسوا بثقافتنا ولغتنا ولا بثقافتهم ولغتهم هما ؟ ولو خايف على العلم فكدة كدة العلم واحد ! المهم تعرف توصله .. فيه ناس مدخلتش مدارس خالص بس متعلمة كويس جدا ! 

فضل مازن ساكت ورضا طبعا كانت شالت النضارة وكان باين عليها انها موافقة على كلام جلال ..  واصلا مستغربة ان جلال هو إللي طالع منه الكلام دا .. قال جلال لما شاف تردد مازن 

_ وهجيبلك منين كل المساحات دي ! وفر تمن الأرض واعمل فرق بجد في التطوير والتحديث ودعم الطلبة والمدرسين .. 

مازال مازن ساكت وبص لرضا عشان ياخد منها اجابة فبصتله وهي بتهز راسها براحة وببطئ وهنا جلال لاحظ ترابطهم مع بعض واتضايق لكنه خبى دا وقال 

_ لو موافق هبقى اخدك تشوف الأرض وأنت إللي هتختارها ... 

_ ياريت النهاردة .. لسة ادامنا طول اليوم .

رد مازن فقاله جلال 

_ مستعجل للدرجادي ؟

_ أنا محتاج أسافر في أسرع وقت ..شغلي برا واجازتي قربت تخلص .. 

رغم ان مازن غني جدا وعيلته غنية وعندهم أملاك كتير إلا إنه بيحب الطب وبيحب شغله كطبيب جدا وملتزم بيه ... 

بص جلال لرضا وقال 

_ والدكتورة اجازتها قربت تخلص بردو ؟ 

بصتله رضا ببرود لكنه بصلها بحنين كبير .. وقالت وهي بتمسك إيد مازن 

_ أنا مربوطة بمازن فين ما يروح .. 

بصلها جلال بضيق كبير جدا بان على وشه معرفش يداريه ولا يخبيه خالص ! ... 

_ ربنا يخليكم لبعض !!!

وعشان الحماس يذيد .. اشتري الرواية واستمتع بيها بدون انتظار كتير .. 😈💗 كلمنا وتساب على رقم 01098656097 وعشان الحماس يذيد .. 

إرسال تعليق

الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.