الفصل السادس والعشرون من رواية انحنى من أجل الحب الجزء الأول
#الكوكب_الأبيض 🤍⚪
________
#البارت_السادس_والعشرين الجزء الأول
رواية #انحنى_من_اجل_الحب #نحن_عائلة_الكوكب_الأبيض
الوافدين من شتى المدن وبعض الزائرين الذين تمت دعوتهم من بلدان أجنبيه خصيصاً لحضور أول ندوة للدكتورة الحاصلة على الماجستير وإمتيازات عدة فى العلاقات الزوجية والطب النفسي "ملك محمد الصباح"
تم تنظيم ندوة على شرفها بمشفي العمرى الجديدة
أعدها لها فارس وكم أسعدها اهتمامه الكبير بها
ذهبت بسيارة فارس إلى ذلك الصرح العظيم وانبهرت من التنظيم حتى انها وجدت اناس مهمين من المانيا وغيرها يحضرون أول ندوة لها هنا
رمت نفسها بأحضان فارس فوراً هاتفه بعشق وفرحه _ بحبك بحبك بحبك بحبك بحبك
ضحك عالياً وهو يضمها وما إن انتبه لنظرات الناس حتى ابعدها من بين احضانه قائلاً_ بس يا هبله احنا ادام الناس !
لم تهدأ بل امسكت وجهه هاتفه بحماس وفرحه _ انت أى يا اخى هاه ، انت أى ، جيت الدنيا دى عشان تسعدنى أنا بس !!! دا انت لو متفصل مش هتطلع كده !
_ انتى تستاااهلى ، تستاهلى انك تبقي ملكه فوق الكل يا مصيبتى !
ردت على كلامه الداعم لها بلذه_ أحلى مصيبة بسمعها فى حياتى
ضغط على يديها بإمتنان وابتسم لها ثم قال_ طب بصي هدخل أشوف أى آخر التحضيرات وهجيلك وكلها نص ساعه والندوة تبدأ، خلى بالك من نفسك
ابتسمت بعدما ودعها ووقفت امام الصالة التى ستعقد بها الندوة
_ ازيك يا دكتور !
لم تبدى أى تعبير فى أول لحظه ولكن بعد ذلك قلبت عينيها بضجر، فذلك اللعين هنا مرة أخرى حتى يضايقها بلهجته الخبيثة تلكك
_ الحمد لله !
ردت من بين اسنانها فتحدث ساخراً_ ومالك بتقوليها من غير نفس كده ما تتظبطى يابت وتشوفى بتكلمى مين!
نظرته بإستهزاء_ بت أما تبتك ... وهكون بكلم مين يعنى ، دا انت حي الله واحد صايع مش فالح غير فى مضايقة السيدات ومعاكستهم!
_ السيدات !!
ازعجتها سخريته فردت بعدما نفخت خديها بغضب _ سبت كل الكلام ومسكت فى دى ، هقول أى مانت حقير!
لم تجد سوىٰ عروق جبهته التى انتفخت وظهرت واضحه من شدة الغضب، تعلم أنها تمادت فى إهانته ولكنه أيضاً تمادى بمضايقتها !
وجدته يقترب منها فى غضب فلحقت نفسها قائلة والخوف يتسرب منها من تهوره _ احنا ادام الناس مش عاوزين فضايح!
كز على اسنانه قائلاً بغيظ _ ولما كنتى بتتحضنى دلوقتي مكونتوش ادام الناس !
رفعت حاجبها مع ابتسامه خبيثة ظهرت على محياها ثم وضعت احد زراعيه بخصرها قائلة بثقه _ وانت مالك ، اتنين متجوزين وحرين فى بعض ، ايش حشرك انت !
رد بإنفعال من كلماتها _ اولعوا فى بعض _نظر لجزءها العلوى غامزا ً_ يا نونو !
فتحت الجزء السفلى بين شفتيها من شدة الغضب ، ذلك المنحرف دائماً ما يسخر منها ويتعامل معها بطريقة فظه للغاية ، فنهرته بغضب
_ انت أى اللى جايبك تحضر ندوتى !
رد ببرود بعدما ضحك داخله على طريقتها الطفولية _ حدث بيحصل فى مستشفى العمرى طبيعى أبقي موجود
ضيقت عينيها من لؤمه وارادت مضايقته فقال _ طب والله كويس .. انت عارف موضوع الندوة عن أى !
ضحك بتقليل ولم يرد فأكملت هى بخبث
_ عن التحرش ، هتليق عليك اوى !
لا يعلم لم غضب ولكن شيئ بداخله اشتعل ، ابتسم رغم ما يشغر ثم اقترب منها للغاية وخافت هى فعل أى شيئ حتىلة تلفت الأنظار إليهم
تحدث ناظراً بعينها بطريقة غير بريئه _ بس أنا مبتحرش ، أنا بجيب عيال على طول !
غزمها مرة اخرى ثم مرر يداه على خصلات شعرها ببطئ وتركها فاتحه عينيها ، رغم كل مواقفه الجريئه والوقحه معها ولكن كلماته الثاقبه والخبيثه دائماً ما تفحمها !!
__________
توجهت للداخل وسلمت على الحاضرين خاصتاً المهمين ثم جلس فارس بالصف الأول جانبه مصطفى ، فتأفف مصطفى محدثاً نفسه بضجر ( مجيش اقعد إلا جمبك انت بالذات ، حاجه تقرف ) وزفر فارس بإختناق قائلاً داخله ( ملقتش إلا المكان دا .. ماهو كله قرف على الصبح ) ،
فى حين ترأست ملك الخشبه العالية بعدما تم تقديمها بطريقة لائقه ومباشرة بعض المناقشات المهمه مع باقي الاعضاء ثم استفتحت كلامها بعد الترحيب قائلة بثقه
_ كل الناس بتتكلم عن التحرش ومواقف التحرش وحلوله والجدال اللى قائم بين المعظم فى هل التحرش الجنسي ذنب المتحرش أم المتحرش به ، بس اللى مش كل الناس عرفاه إن نسبة ٩٩٪ من النساء المصريات تعرضن لصورة من صور التحرش ! ودا طبعا على حسب الدراسه اللى اجرتها هيئة الامم المتحدة للمساواه بين الجنسين وتمكين المرأة.. لازم نحلل اللى بيحصل فى يومنا ونشوف هل فعلا بنتعرض للتحرش ولا لأ !
_تابعت بثقه _ يبقي الأهم و قبل أى حاجه لازم نعرف يعنى أى تحرش فى البداية وأى صوره وبيحصل فين ومين اللى بيمارس الفعل دا _ فردت نفسها ثم تحدثت بثقه ولغة عربية فصحى مع بعض التنويع بالطريقة العامية _ ما هو التحرش الجنسي؟
غالبًا ما يتمّ فهم التحرّش الجنسي بشكل خاطئ. ولوقت طويل كان يُعتبر أحد المحرّمات التي لا يجب التحدث عنها بل ولم يكن الناس حتى يستخدمون كلمة “تحرش”.
_ صمتت ثم نظرت لزاوية مختلفه لترى الناس بها _ لكننا نؤمن أن هذا لا يُعد مبررًا لتجاهل التحرّش أو للتظاهر بعدم وجوده، والأهم من هذا أن التحرّش الجنسي ليس أمرًا غير مألوف أو أنه يحصل بعيدًا عنا، فنحن جميعًا نراه يحدث يوميًا في شوارعنا.
هذا الى جانب كونه جريمة يعاقب عليها القانون المصرى.
التحرّش الجنسي هو _تحدثت بالعامية مكمله_
أي صيغة من الكلمات الغير مرغوب فيها أو الأفعال اللى بتحمل الطابع الجنسي واللى بتنتهك جسد أو خصوصية أو مشاعر شخص ما وبتخليه يحس بعدم الارتياح، أو التهديد، أو عدم الأمان، أو الخوف، أو عدم الاحترام، أو الترويع، أو الإهانة، أو الإساءة، أو الترهيب، أو الانتهاك أو أنه مجرد جسد.
_ كانت تتحدث بلباقه واسلوب جذاب ، تمتلك من فنون الخطابة والإلقاء ما يجعلك تنتبه لها وتستمع مستمتعاً بكلامها _
ممكن التحرّش الجنسي ياخد أشكال مختلفة وممكن يتضمن شكل واحد أو أكتر في وقت واحد
بدأت بتفصيل ما قالته قائلة _ اولاً..
النظر المتفحّص... لما حد يفضل يبص بتركيز أو النظر بشكل غير لائق لجسم شخص ما أو أجزاء من جسمه عينيه.
هنا نظرت لمصطفى فرماها بغمزة ، سخرت داخلها فهو لا فائدة منه ولا ينفع معه أى ندوات !!
اكملت وكل حرف منها يخرج قوى يرسل رسائل لا يفهمها سوى ٰ متحرش ، إذاً لم يفهمها سوىٰ مصطفى العمرى !
التعبيرات الوجهية: عمل أي نوع من التعبيرات الوجهية اللى بتحمل اقتراحًا ذو نوايا جنسية (زى اللحس، الغمز، فتح الفم).
الندءات وخصوصاً البسبسة . أو التصفير،_غيرت جهة نظرها مكملة بطريقة مثيرة للإهتمام_ الصراخ، الهمس، و أي نوع من الأصوات اللى فيها إيحاءات جنسية.
التعليقات ، لما حد يبدأ يدى ملاحظات جنسية لجسد حد .. سواء هدومه ، أو طريقة مشيه ، تصرفه ، شغله .. ، ولا الظريف اللى بيتحرش من تحت لتحت وفاكر إن محدش واخد باله ، اللى بيرمى نكت كلها عبارة عن معانى جنسيه بحته أو حكايات جنسية ، وطبعا بنبقي عارفين بس مش قادرين نقفشه أو نوقفه عند حده ، لأنه فى النهاية _رفعت يديها علامة البراءه ساخرة_ بيهزر !
ارجعت خصله من شعرها ثم استقامت مرة أخرى بوقفتها
_ فيه بقي المتحرش اللى ناوى على اكتر من كده ، اللى بيبدأ يتابع ويلاحقك فى كل مكان ، مركز أوى بتروح فين وتيجى منين وبيمشي وراكى بشكل متكرر ودا خطر
ولا البجح إلا فوراً يطلب دعوة لممارسة الجنس .. أو حتى رقم التلفيون على طول كده
الاهتمام غير المرغوب به.. طول الوقت تدخل فى شؤؤنك وعملك . والمصيبه انه ممكن يبعت هديه فيها ايحاء جنسي أو يطلب طلبات جنسية مقابل خدمه انت عاوزها
التحرّش عبر الإنترنت والنوع دا تقريبا معظمنا اتعرض ليه وهو القيام بإرسال التعليقات، الرسائل أو الصور والفيديوهات غير المرغوبة أو المسيئة أو غير لائقة على مواقع التواصل الاجتماعي
اما فى الواقع فاللمس _صمتت قليلاً مكمله_ اللمس، التجسس، النغز، الحك، الاقتراب بشكل كبير، الإمساك، الشد وأي نوع من الإشارات الجنسية غير المرغوب بيها تجاه شخص ما. والتعرى كمان تحرش جنسي طالما الغرض منه هو الدعوىٰ لممارسة الرزائل فهو يعتبر تحرش وطبعا النوع دا معانا طول الوقت للأسف الشديد !!
التهديد والترهيب ، ودا من اقسي ما يمكن أن يحدث ، إن شخص يهددك بشيىء أو يبقي عنده ليك ذِلل ويبدأ يهددك بيها ويبدأ بالتهديد بأي نوع من أنوع التحرّش الجنسي أو الاعتداء الجنسي بما فيه التهديد بالاغتصاب.
التحرش الجنسى الجماعى .. اللى بنشوفه فى زحمة االقطر والمواصلات وغيره .. وهو تحرش جنسى (شامل الاشكال السالف ذكرها) بيرتكبه مجموعة كبيرة من الاشخاص تجاه فرد او عدة افراد..وشوفنا حوادث شغلت الرأي العام من النوع دا كتير
الاعتداء الجنسي وهو القيام بأفعال جنسية تجاه شخص ما بالإكراه أو بالإجبار زى التقبيل القسري والتعرية _نظرت لمصطفى مرة أخرى ولكن تلك المرة كانت نظرة قاسية للغاية صعقت قلبه فوراً لقد فعل معها ذلك النوع إذا انه كان بمثابة اعتداء جنسي !!
_ واخر صور التحرش واللى بعض الناس بتستغربه ، الاغتصاب!! الاغتصاب يعتبر تحرش !! وطبعا زى ما عرفنا إن التحرش عبارة عن عنف جنسي !
ممكن يتم التعرض للتحرش الجنسي فى المواصلات ، أو الأماكن العامه أو الإنترنت وغيره كتير
المتحرّشون أو المعنى الأصح ليهم مرتكبو جرائم العنف الجنسى ممكن أى فرد .. حتى ممكن يكون فى العيله !! فلازم نخلى بالنا ومش أى حد نسيبله مساحه
اشتدت معالم وجهها وامتلئت بالجديه والعزم وتألقت قائلة بلغة عربية فصحى
_التحرّش الجنسي ليس أبدًا حدثًا عاديًا يمكن تجاهله.
لا يمكن على الإطلاق أن يُترك الأمر للمتحرّش ليقرر هو ما الذي يُعدّ تحرشًا وما الذي لا يُعدّ تحرشًا.
التحرّش الجنسي جريمة.
التحرّش الجنسي لا يعتبر غلطة الشخص المتحرّش به أو المعتدى عليه أبدًا. فالتحرّش بأحدهم هو اختيار يتخذه المتحرّش بغض النظر عن ملابس الشخص المعتدى عليه أو تصرفاته، والتي لا يمكن أبدًا أن تستخدم كعذرٍ لتبرير التحرّش. وهكذا، فالأمر بسيط: الشخص الذي يتعرّض للتحرّش أو الاعتداء ليس مسؤولًا بالمرة عن أي نوع من أنواع التحرّش الجنسي الذي يتعرّض له، لا بشكل جزئي ولا كلي.!
بعدما انتهت عجت القاعه بالتصفيق الحار على مجهودها ولبقاتها ، ابتسامة فارس الفاخرة لم تختفى ولو للحظه وهو يتابع فتاته المشاكسه تتفرد بطريقتها
أما مصطفى العمرى فقد ملّ كثيراً من كل ذلك الكلام الذى ليس له معنى بالنسبة إليه ، لا يعرف لما التصفيق الحار من هؤلاء اللعنه ! هز كتفيه بلا مبالاة ولم يظهر سوىٰ تعبير الزهق الشديد ولم يركز فى كل كلامها المهم للغاية
ولكنه كان فى باله شيئ آخر ، كان ينتظر المفاجأه !!
وقبل أن ينتهى التصفيق أضاءت الشاشه الكبيره التى خلف ملك تظهر فيديوهات وصور لها !
لم تعلم ماذا وراءها جعل جميع من بالقاعه تُفتح افواههم ونظراتهم مندهشه بتلك الطريقة
نظرت لفارس وقد خافت أن تنظر خلفها حقاً فوجدت تعابيره مرعبه هو الآخر واخرج هاتفه بسرعه ووقف من مكانه متوحه لأحد الزوايافى غضب عارم وشديد لا حظته هى ، ثمنظرت لوجه مصطفى ، إنه الوحيد الذى يبتسم ولا تظهر على ملامحه أى صدمه
بل انه مرتاح ومسترخى للغاية ولمحت بنظراته الشماته والإنتصار !
بدأت تدور تدريجاً حتى رأت ما يتم عرضه على الشاشة!!
أنها هى...ولكن بصورة مختلفه تماماً عن ما هى عليه الآن
تنظف الحمامات وتغسل الأطباق ويتم معاملتها بطريقة سيئه فى العمل ،
ملابسها مهترئه للغاية ووجهها شاحب ونحيفة بطريقة كبيرة ، احدى الزبائن تهينها فضطر أن تصمت وتبتلع إهانتها حتى لا تطرد من عملها
كادت أن تسقط دمعتها بتلك اللحظه وخاصتاً حينما ذات الهمهمات واللمذات من حولها فى القاعه
لم تكن بالدنيا فقد تم فضحها أمام كل الناس ، لأنها تعلم أن المجتمع يعشق المظاهر والصور فارتعب قلبها ، من الممكن أن تخسر هيبتها وثقتها فى نفسها كطبيبه واحترام الناس لها بعد ذلك الفيديو !
هنا فهمت لم أتىٰ ، هنا فهمت تعبيرات وجهه الشامته وإبتسامته الخبيثه ، هنا تذكرت جملته التى اسمعها اياها قبل ايام " والألم دا هدفعك تمنه غالى"
قال ونفذ وهى الآن تدفع الثمن مذله ومهانه بين الناس !
كان لا يزال يتم عرض الفيديو حتى اطفاأت الشاشه فنظرت لفارس فوجدته قادم ناحيتها وعلمت انه هو من أمرهم بإطفائها ، ينقذها مرة أخرى ، أما الآخر فهو لا يفعل شيئ سوىٰ ذلها
شاورت لفارس بعدم الإقتراب منها والجلوس بمقعده ، فلم يفعل فنظرته بحزم رغم الدموع التى بعينيها ففهم أنها تريد أن تدافع عن نفسها بنفسها فجلس ولم يتحدث لمصطفى !
حاولت التماسك وقد أتى لمسامعها كلام بعض الشامتين
_ مش قولتلك يا ريهام إنها مش متوفقه ولا حاجه ، وبتقولى بغير منها عشان اشطر منى بقي أنا اغير من ممسحة الحمامات دى !
_ عندك حق دى طلعت بيئه أوى ، وواثقه فى نفسها على أى مش عارفة !
أما النظرات فكانت معظمها لا تسر أبداً !
أخذت نفس طويل ثم تحدثت _ دى كانت بدايتى _توقفت الهمهمات من حولها فأكملت هى بتركيز اكثر وهز فارس لها رأسه ليشجعها على الإكمال _ والدتى ماتت وسابتنى لواحدى وطبعاً أنا اتربيت من غير اب ولا كان عندى أخ ، كنت لواحدى تماماً!
اغمضت عينيها محاولة منع هطول دموعها_ بعد ما ماما ماتت ، كل اللى فى الحى كانوا عاوزين يخرجونى منه ، لأنى بنت حلوة وعايشه لواحدى وماليش أهل ولا فصل ولا أصل وكانوا خايفين لأفسد أخلاق شبابهم !! _ابتسمت بسخريه ثم اكملت_ عملوا كل حاجه عشان يخرجونى من الحارة ، يرموا زباله ادام باب بيتى ، ويطلعوا عليا سمعه وحشه ويفتعلوا خناقات معايا لدرجة أنى فى مرة انضربت جامد وروحت المستشفى !
قلبها ينزف من الداخل عندما تتذكر تلك الأيام العصبيه ، كانت وحدها تواجه كل هذا ، تخيلوا معى بأن يقوم أحد بإهانتكم وذلكم بل والتعدى عليكم
تعابير مصطفى الشامته باتت متأثرة ، شعر بأنه سيلوم نفسه لما فعل !
تابعت ملك حديثها المتألم _ بعد ما خرجت من المستشفى لقيتهم رامينلى كل حاجه تخصنى برا فى الشارع ، وعمالين يشخطوا فيا ، واللى تقول غورى انتى ووساختك ، واللى تقول بنات اخر زمن ، واللى تفترى اكتر وتقول شوفتها بتلاغى ابنى وبتوزه للحرام !! _سحبت نفس ثم أكملت_ إفتروا عليا وظلمونى عشان لواحدى ، ميعرفوش أن فى رب كبير بيرد المظالم
مشيت من عندهم وروحت مكان جديد عليا ومحدش يعرفنى فيه وسكنت فى شقه ضيقه فى عمارة واقفه بالعافيه ! بس عشت واتحديت ، يوم ورا يوم والفلوس خلصت ومش عارفه حتى اتابع دراستى !
تعبيرات فارس كانت موجوعه ، ملك هى قطعه من قلبه لا يستطيع أن يراها تتألم !
رفعت رأسها بشموخ مكمله وبلا خجل
_ قرررت انى هسيب الجامعه اللى تكلفتها كبيرة دى واشتغل ان شاء الله حتى خدامه ومالها الخدامه .. ماهى ست زى الفل ، المهم احافظ على نفسي وشرفى ومخسرهومش ، مع ان مكانش ليا حد ولو انحرفت محدش هيهمه امرى ولا هجيب العار لأى مخلوق .. بس لأ .. متربتش على الحرام ولا اتربيت ع التساهل فى شرفي ابدا ...
روحت اشتغلت فى كافتريا _صمتت ثم رفعت رأسها فى فخر ونظرت لهم قائلة بتأكيد _ آهه متستغربوش ، اشتغلت عاملة نظافه فى كافتريا كبيرة وفعلاً كنت خلاص سبت الجامعه لحد ما فى يوم باليل والوقت متأخر ،الباب خبط ، خفت طبعا لانى بنت لواحدى والدنيا كحل ، بس مسكت صاعق الكهربا اللى مش بسيبه من إيدى !! _رمت نظرة ثاقبه لمصطفى فتذكر يوم اعتدت عليه بالضرب_
فتحت الباب وملقتش حد ، بس الصدمه مكانتش هنا ، الصدمه انى لقيت مبلغ كبير جدا من الفلوس تحت رجلى !
اتفاجئت ، واستغربت جدا ، طبيعى يعنى حد يفتح الباب يلاقي فلوس ! _ثم ضحكت مكمله بسخرية_ دا احنا بنفتح الباب لمندوبين الكهربا والماية والإيجار واللأقساط، بس جديدة اننا نلاقى فلوس وبالمبلغ الكبير دا !!
ضيق مصطفى عينيه بتركيز عندما ذكرت اخر جزء أما فارس فابتسم بحب شديد
حب حقيقي ليس به أية شوائب لتلك الرائعه التى تقف أمامه ، انها قوية وتحملت ولم تخطأ ، بحثت عن عمل ولم تخجل من ماهيته ، انه يرىٰ بملك المرأة القوية والشرسة القادرة على أخذ حقها والدفاع عن نفسها تحت أى ظرف و مهما كانت النتيجه!
منذ ما إن رأى الفيديو_ الذى ضربت به مصطفى_ احتلته نوبة استغراب وإندهاش غير طبيعيه وما هى إلا دقيقه حتى تبدلت نوبة الصدمه بأخرى ضاحكه ولم يستطع أن يكف عن الضحك بسبب ما رأى
ولكن عندنا جاءت لجزء المال هذا شعر بالخجل قليلاً ، فهو مازال يخجل من ذكر أى معروف قد فعله مع أى أحد
اكملت ملك بإبتسامه وامتنان _ اخدت الفلوس وكنت محتجاها وهى مش بتاعة حد فاخدتها ! ، رجعت كليتى ودفعت ايجار البيت وجبت اكل للبيت اللى مكانش فيه ولا لقمة عيش حتى لمدة تلات ايام ! ، بدأ يتكرر الموقف كل فترة ، افتح الاقى نفس الفلوس بنفس الرصه والمكان _ضحكت بحب عندما تذكرت تلك الأيام _ بس كان دايما بيبقي فيه ريحه حلوة ، اصل اللى كان بيسيب الفلوس كان بيحط بيرفيوم يجنن _نظرت لفارس عند تلك النقطه وابتسمت بمغزى فردها لها بضحكه خفيف ، ثم اكملت ملك_ .. وبعد فترة طويلة قفشت فاعل الخير !
ابتسم فارس بإتساع على لطافتها وضحكتها إليه وهى تتحدث فى حين تصاعد غضب مصطفى وهويرىٰ نظرات الحب المتبادلة بينهم وتلك الإبتسامات اللعينه
_ اصله كان طيب وعلى نياته ومعرفش يزوغ منى _مرة اخروا تبادلوا الضحكات ثم اكملت_ مكونتش متوقعه أن فى حد فى الدنيا دى كده ، يعنى مثلا ممكن انسان يشوف انسان تانى بيعانى ويلاحظ تغيراته النفسية ويشوف إذا كان بيضحك زى زمان ولا لأ ويفضل وراه لحد ما يعرف المشكله وفى الآخر يساعده من غير علمه !! يعنى ببساطه شديده بيعمل خير وبيرميه فى محيط .. مش بحر !
_وهى دى كل حكايتى ، بدأت من تحت الصفر وبمجهودى ورضايا بحالى وقضاء الله وتطلاعاتى للافضل بقيت هنا ، واقفه قدامكم _رفعت رأسها هاتفه بقوة إمرأه حُره_ الدكتورة ملك اللى عملت دراسات مبهرة وهى لسه متمتش ال ٣٠ سنه ، اللى أشاد بيها كبار اساتذة الجامعات فى ألمانيا ، كانت عبارة عن بنت وحيدة عايشة فى بيت لو الريح اشتدت يُقع !
_ الظروف ممكن تعطلك ، ممكن تحبطك ، ممكن تقلل حماسك ، ممكن توقفك يوم أو اتنين شهر أو حتى سنه ، بس لو سرقت منك حلمك ، أعرف أن مش الظروف هى اللى وقفتك لا ، ضعفك وهشاشتك هى اللى دمرت حلمك ، الظروف بتميل بس مش بتهد ! بتتعب بس مبتموتش !
لم يظل فرد لم يصفق بحرارة بتلك القاعه ، نظرت لهم ملك رافعه رأسها وهى ترىٰ انها قد ذادت احتراماً بنظرهم وحتى الألمانيات تفاجئن بماضيها الصعب فمن خلال _سماعة الترجمه_ تمكنوا من فهم ما قالت
نطقت ملك بصوت عالى بمكبر الصوت المُعلق بملابسها _ مش عاوزة التصقيف دا ليا !
بدأت الأصوات تنخفض فنظر لها فارس بحذر فهو يعلم كيف تفكر تلك المجنونه فرمته بنظرة لعوبة لم يغفل عنها مصطفى فطالع فارس بسرعه قائلاً بغضب _ ما تبوسوا بعض أحسن !
رفع فارس له حاجبه بغموض قائلاً _ افندم !
نفخ هواء صدره المسمم من الغيرة وتابع ما ستقول تلك التى لا تُقهر
_ لازم نشكر الشخص اللى من غيره مكونتش هوصل لهنا ، الشخص اللى ربنا جعله سبب فى أنى اعيش سعيدة واستعد روحى اللى كلها إيجابيه وانجح فى شغلى إللى أنا بحبه جدا ، فاعل الخير !
نزلت من على السلالم فاستغرب الجميع ولكنهم صمتوا وتابعوها بنظراتهم حتى وقفت أمام فارس _حذرها بعيناه بالأ تفعل ما تنويه ولكنها غمزته بمشاكسه ، مدت يديها إليه فأمسكها مبتسماً بعدما تقبل الأمر الواقع
نظروا للناس وقالت ملك بفخر _ فاعل الخير دا هو فارس باشا العمرى ، الإنسان الوحيد اللى آمن بيا وحسسنى فعلا انى بنى ادمه ، عرفنى يعنى أى راجل ، ويعنى أى الرجال قاومون على النساء بمعناها الصحيح
اللى حببنى فى شعور إن الست لما تضعف تتسند على راجلها !
بطرف عينيها نظرت لمصطفى _ و فارس هو الراجل بتاعى !
وما إن انتهت حتى ضمت فارس بحب وجرأه أمام جميع الحاضرين فصفقوا مرة أخرى على كل ما يحدث !
لم يتوقع منها هكذا أبداً ، ولم يتوقع تعابير مصطفى أيضاً!
لهيب يقطر من عيناه ، تحبه وتحترمه وتقدره ، ترفعه فى أعلى المقامات أماهو فترميه أعمق ثم اعمق ، يريد اقتلاع رأسه من مكانه ،ذلك اللعين الذى يأخذ منه كل شيئ ، كز على اسنانه ثم سحب شفتيه السفليه بغضب عامر بفمه ، لم يتحمل الوقوف أكثر من ذلك فأعطاهم ظهره خارجاً والعفاريت الزُرق يصنوع حفل رقص مجاونى برأسه وأمام عيناه شياطين تتراقص على جمر !
انفصل العناق فضغط على يديها ونظر داخل عينيها فاستمدت القوة والمثابره منه ثم ابتعد ما إن جاءت الصحافه لتجرى المقابلات فهو لا يحب تلك المظاهر الكاذبه أبداً
سلتت ملك نفسها من بينهم بصنعة لطافه حتى تلحق ذلك الوغد الذى فضحها أمام الناس لتعلمه درساً آخر فى الأخلاق !
_______________
اتمنى متفوتوش ولا كلمه من البارت خصوصاً كلام ملك
عشان احنا طلعنا كلنا بنتعرض للتحرش واحنا مش واخدين بالنا ودا خطررر
💓💓💓
الحزء الأول من البارت السادس والعشرين❤️❤️😍
اتنظروا القادم وعلقوا كتير بقي وتفاعل عظيم#
