" الفصل الرابع والثمانون من رواية الخادمة الصغيرة "
الخادمة الصغيرة:
الفصل التاسع والستون والأخير 🥺💔
استنوا الخاتمة بقى هتكون حاجة بسيطة بس كان لازم تنفصل عن الفصل
معلش الفصل أتأخر لأن كنت بكتب المشاهد على أوقات متفرقة عشان بجد هي صعبة وكلها حزن وواجهت صعوبة في الكتابة
______
_ بسرعة يا حسين
صرخت كريمة في حسين وسارة عمالة تصرخ فرد عليها حسين إللي كان بيسوق بسرعة كبيرة
_ قربنا يا كريمة
بصت كريمة لسارة وحاولت تهديها وتصبرها على ألم الطلق
_ اهدي ، خلاص قربنا
صرخت سارة وهي بتعيط من الألم
_ مش قادرة
طبطبت عليها كريمة وهي قلقانة
_ معلش استحملي
وحسين ذود السرعة علشان يوصل لمستةصف الدكتور
_____
_في ايه يا جلال !!!!!
قاللتها انجي بذعر لجلال اللي نزل جري وهو لابس بنطلونه بس ومش لابس حاجة من فوق وشايل رضا على ايديه الاتنين وهي كأنها جثة هامدة
صرخ فيها جلال وهو بيجري برضا
_ رضا بتنزف بسرعة افتحي العربيةةةة
وجرى جلال برضا وهو مش لابس هدومه وامه جرت تفتحله العربية بسرعة ورضا مفتحة عيونها لكنها مبترمش حتى من الصدمة وجلال بيبصلها بعيون كلها رعب وشعور بالذنب
نزلت وراهم نسيمة بقميص جلال وهي وشها مخطوف ومرعوبة من اللي حصل واللي متوقعتهوش خالص ولا حتى اانجي اتوقعته
ادت لانجي قميص جلال بسرعة وهي خايفة من الدم المتساقط من رضا
ركب جلال العربية مع أمه وساق بيها بسرعة جنونية وحط رضا في الكرسي إللي ورا وأمه قعدت ورا مسكت رضا وهي كلها قلق ليكون حصل للولد حاجة وبكدة كل خططها هتضيع وهتروح في الأرض !
_____
في الطريق عربيتين ظهروا شكلهم غريب عن البلد وحاصروا عربية حسين في النص !
حسين اتفاجئ بيهم وهتفت كريمة في ذعر
_ مين دول يا حسين !!؟
رد _ مش عارف !!
صرخ فيه واحد من إللي في العربية وإللي كانوا كلهم ملثمين ومغطيين وشهم
_ وقف على جنب
لكن حسين رد في غضب_ أنت اتجننت يا جدع أنت
جاله زعيق الراجل تاني
_ وقف العربية بقولك
وهنا انتبهت كريمة للصوت إللي خلى كل خلية فيها تترعب وتقول برعب
_ متوقفش يا حسين دا جوزي القديم !!!
اتصدم حسين إللي كان بيحاول يتفادى ضرباتهم للعربية وهي رددت في ذعر
_ أنا عارفة صوته كويس !
ارتفع غضب حسين وهو بيكسر على عربية طليقها وهو بيهتف في عنف وتوعد
_ دا جاي لقضاه برجليه
_ متوقفش يا حسين !!!!
وفي لحظة معملوش ليها حساب طلقة خرجت من مسدس طليق كريمة واخترقت جسد حسين ! ليفقد حسين على إثرها وعيه ويفقد التحكم في السيارة وتقع العربية في الترعة جمب إحدى الأراضي الزراعية! ......
_____
_ في إيه يابنتي !!
سألت انجي أحدي الممرضات وهي بتجري في الممر داخلة الغرفة فردت الممرضة بسرعة
_ الولادة متعسرة جدا
المستوصف كله كان بيجري ورا بعض عشان حالة رضا الخطيرة وجلال متوتر ووشه كله عرق وتعب رغم البرد القارص ولابس قميص خفيف مبهدل وبنطلون ساقط وشكله كأنه خارج من حرب وأمه واقفة جمبه قلقانة جدا ..
جلال مش عارف يزعل على إيه ولا على إيه! عليها وهي شيفاه بيخونها في اوضتها ولا عليها وهي ولادتها متعسرة ومش عارفين يولدوها بقالهم أكتر من ساعة !! وكل دقيقه بتعدي فيها خطر عليها وعلى حياة اولادهم
___
دا إللي قالوه أهل الأرض إللي كان جمبها بيت وسمعوا صوت سقوط العربية في الترعة وسمعوا صوت ضرب النار !
راحوا لقوا العربية نصها في الترعة والنص إللي ورا لسة على الجرف
أهل الأرض نزلوا بسرعة عشان يحاولوا ينقذوا إللي فيها وسمعوا أنين متألم جدا وحاولوا يشدوا العربية ويطلعوها
_ دي لسة فيها النفس !!
اتفاجئوا إنها لسة بتأن !... لكنهم اتصدموا اكتر لما لقوها حامل !!
تكاتفوا وشدوا العربية وخرجوها لقوا فيها سيد بلدهم!!
_ حسين بييه يا وااد منك له !!!
اتصدموا لما لقوه غرقان في دمه ولحسن حظه إن رايه كانت مرفوعة عن الماية شوية لكن النفس كان بيطلع منه بسيط أوي يكاد يكون معدوم والست كريمة كمان مخبوطة وراسها بتجي دم كتير !!
خدوهم كلهم وطلعوا بيهم على المستشف ي فوراً
بيدخلوا المستشفى والممرضين بيسقتبلوهم بسرعة لأن الحالات خطر وبيحولوا سارة للمستوصف بتاع الدكتور إللي عنده رضا
بيشوف جلال الحركة ذادت فبيذداد قلقه الكبير على رضا وعلى إبنه وبيقف أدام الغرفة يعيط لما الممرضة بتطلع تاني تقول لانجي إللي ادتها فلوس عشان تقولها الأخبار أول بأول على إللي بيحصل جوا
_ ادعيلها يا ست هانم دا حالتها خطر أوي وصعب العيال تطلع سليمة ، ياهي يا العيال !!
جلال أول ما سمع كدة عيونه نزلت دموع وبيتراجع خطوات للخلف في صدمة وعدم تحمل فبتروحله انجي وبتحاول تهديه
_ اهدي يا حبيبي ، متعملش في نفسك كدة هتبقى كويسة
لكن جلال مهداش بالعكس افتكر عمايله السودا فيها إللي وصلتها للمرحلة دي
_ أنا السبب ، أنا السبب يا ماما ، هتموت بسببي!! ولادها إللي نفسها فيهم هيموتوا بسببي !!
قالها وهو عيونه حمرا وبيعيط بحرقة فخدته انجي في حضنها تطبطب عليه وتحاول تهديه
_ لأ مش أنت ، هي إللي جسمها ضعيف ومهتمتش بنفسها ! أنت مالكش دعوة يا حبيبي
غمض عيونه وهو بيحضن أمه بقوة وبيقول بين بكاه
_ يارب تبقى كويسة !
_ جلال بيه!!!!
جالهم صوت أحد الغفر وهو بيجري عليهم بعد ما لقاهم .. فصلت انجي العناق وبصتله باستغراب من وجوده ولكنه حاول ياخد نفسه وعلى وشه قلق وحيرة من الخبر إللي هيقوله ليهم دلوقتي!!
_ حسين بيه في المستشفى !
_ بابا !!
هتف جلال في رعب !
الغفير كان زعلان جدا وهو بيقول
_ الجماعة لقوه عامل حادثة ومضروب بالنار !
حطت انجي ايديها على بقها من الصدمة وجلال اتصنم مكانه ومن شدة ألمه مقدرش يصدر أي ردة فعل غير الصمت والبحلقه كأنه اتجمد !!!
جرت الممرضة من جنبهم وهي داخلة للدكتور تقوله
_ دكتور في حالة ولادة مستعجلة !!
خرج الدكتور من عند رضا إللي كانوا لسة بيحاولوا في الولادة بتاعتها وطلبوا دكتورة من برا البلد كمان تيجي ... وفي وسط كل دا دخلت ممرضة تنده الدكتور
وطلع الدكتور بالفعل
رغم خوف جلال على أبوه إلا إنه وقف الدكتور قبل ما يطلع وهو بيسأله بغضب
_ أنت رايح فين يا دكتور !!
بصله الدكتور فقال جلال بغضب أكبر
_ رايح فين وسايبها ؟
رد الدكتور بسرعة وهو عاوز يمشي
_ الممرضين معاها جوا هيساعدوها رضا حالتها متعسرة ادامها شوية لكن في حالة ضروري لازم تولد دلوقتي!!!
جلال زعق وصوته ملى المستشفى وهو بيمسك الدكتور من ياقته بعنف ومش مراعي سنه ولا مركزه
_ حالة مين دي أنت مش هتتحرك من مكانك أنت مجنون
_ سارة بتولد يا جلال!!!
قالها الدكتور لجلال فشهقت انجي وهي بتسأل
_ كانت مع حسين في العربية !!!
مردش الدكتور ومشي بسرعة لكن الغفير هز راسه وقال
_ أيوة يا ست هانم والست كريمة كمان .
نطق جلال من بين دموعه بصعوبة
_ بابا فين وديني ليه..
قال الغفير _ في العمليات بس في المستوصف التاني هو والست كريمة مش هنا إنما الست سارة جبناها هنا بتطلع في الروح
جلال غمض عيونه وحط ايده على راسه مش مصدق إللي بيحصلهم والمصايب إللي عمالة تنزل عليهم !! ..
وطلب من الغفير إنه يروح يشوف أبوه حالا
_ أنت هتروح فين وتسيبهم يا جلالل
_ أبويا بين الحياة والموت يا ماما حرام عليكي انتي مش بتحسيي
زعق فيها جلال وراح مع الغفير وانجي فضلت مكانها تشوف اللي هيحصل معاهم ....
____