الفصل الخامس والاربعون من رواية الخادمة الصغيرة

 الفصل الخامس والاربعون من رواية الخادمة الصغيرة


الخادمة الصغيرة:

_____

_ ياختي عليك وعلى جمالك ... 

قالتها سارة الرقاصة وهي بتلمس كتاف جلال العريضة والصلبة وبتستند عليها وهو بيلبس بنطلونه وبيلم باقي هدومه من الأرض

ورغم تغزلها فيه إلا إنه بعدها عنها بعنف وكمل لبس وهو لسة مكانه فرفعت حاجبها من الغضب عن إللي عمله وقالت بسخرية ووقاحة

_ الله دلوقتي بتبعدني عنك دا أنت كنت نازل فيا تقطيع من شوية

تجاهلها تماماً وكان خلاص خلص لكنه توقف أول ما سمعها بتقول

_  إلا مين رضا إللي قولت اسمها دي

اتعصب جداً إنها ذكرت الموضوع دا  وراح شدها من شعرها 

_ متجبيش إسمها على لسانك تاني !!!

اتألمت الرقاصة لكنها مبينتش وقالت بجرأة وهي بتبص في نص عينه

_ طالما بتتحمق عليها كدة خونتها ليه ؟

فضل جلال ساكت لحظات مش عارف الإجابة
لحد ما أخيرًا رماها على السرير وسابها فاتعدلت علطول بتحفز ووقفت على ركبها وبتبصلها تلاقيه بيفتح محفظته وبيديها فلوس وهو ساكت  مش بيكلف نفسه حتى عناء الرد عليها  والحركة دي بتهينها جدا جدا

_ بردو مجاوبتش

عادت عليه السؤال بكل برود عشان تحرجه أكتر لكن جلال بيفقد صبره وبيبصلها باحتقار

_ انتي مين عشان تسأليني عن حاجة يا زبالة يا رخيصة انتي

هنا بقى مسكتتش وصوتها ارتفع وهي بتواجهه بأسئلتها إللي ضربت أفكاره

_ طب وانت سايب الغالي اللي مش مالي عينك وجايلي ليه 

لتاني مرة يسكت أدامها وهي بتبصله بابتسامة خبيثة كلها تشفي وبتردله الإهانة

_ ولا انت عارف اني رخيصة زي مانت رخيص بالظبط

كلماتها كانت حقيقية ومن كتر ما كانت بتعبر عن الحقيقة البشعة ضربها جلال بالقلم على وشها وسابها ومشي وسط صدمتها وايدها على وشها مكان الضربة وتعرضت للرفض والتحقير لأ وخسرت في المقارنة أدام فلاحة كمان !!!

دمها غلى وضربت المزهرية إللي جمب السرير وقعتها على الأرض وهي بتتوعد بصوت كله شر

_ ماشي يابن انجي ، دا الموضوع اتشخصن أوي ويانا يا الزفتة الفلاحة مراتك

_

ورجع جلال للبيت لقى رضا لسة نايمة طبعا ومصحتش من النوم فدخل يتفرج عليها ويتأملها كتير جدا وهو مش عارف هو بيعمل إيه؟ 

هو بيخونها كدة ولا دا من حقه عادي ومن حقه عيش شبابه زي ما أمه قالت وأصلا كدة كدة رضا مسألة وقت وهتطلع من حياته ؟ هو أصلا ليه زعلان عشانها وحاسس إنه عاملها وحش أوي وقلبه واجعه ... رغم إنه م بيحبها لكنها بتأثر فيه جدًاا ...

النهار طلع ورضا لسة نايمة وجلال مغمضلوش جفن بيفتكر نفسه وهو بيتخيل ان الرقاصة كانت رضا وبيفتكر انه قال اسمها في عز رغبته  ، حس بتوتر وحيرة وبص لرضا النايمة

_ نايمة ومرتاحة يا باردة ! 

قالها جلال بسخرية وهو واقف ادامها بعد ما راح عشان يغطيها كويس ... 

وبعدها سابها ونزل  يفطر مع مامته في الجنينة ورضا لسة نايمة طبعا من كتر الدوا وتعب امبارح واليوم الطويل الوحش إللي هي عاشته

___

أما انجي كانت تحت ماسكة سماعة التليفون وبتتكلم فيه وهي بتقول

_ عملتي ايه ؟

جالها الرد من الجانب التاني _ ابنك جالي الصبح وضرب رامز صاحبه

أيوة .. كانت الرقاصة هي إللي بتكلم انجي ! ... ردت انجي بثقة

_ رامز قالي ، جلال برا من الساعة 11 مجالكيش ؟

وأيوة كمان مرة رامز متفق معاها على انه يجر جلال للسكة القديمة من تاني .... ردت الرقاصة بوقاحة

_ جالي ، وسهر معايا كمان ، دا ابنك دا بيعمل عمايل ، خبررررةةة

ابتسمت انجي بفخر ولكنها تصنعت التأفف وهي بتقول

_ من غير تفاصيل فاضية ، أقدر أقول جلال خلاص بقى خاتم في صباعك

قالت سارة بضيق _ لأ لسة ! وهو معايا وأخر لحظة مع بعض قال اسم مراته ، دا معناه انها في باله

نفت انجي _ في باله ازاي وهو بيخونها انتي هبلة أكيد كان بيتهيألك ولا هو عشان اتعود اخر فترة يكون معاها

رفعت سارة حاجبها على الجانب الآخر وقالت

_ لأ أنا خبيرة في  الموضوع ده وبقولك ان اللحظات دي بالذات الرجالة بتكون صادقة أوي وبيقولوا اسم اللي معاهم ومعنى انه قال اسمها يبقى ابنك بيموت فيها وشكلها بسطاه في الموضوع دا

اتعصبت انجي جداااا وكزت على سنانها بغيظ

_ طول عمرها سافلة !

شهقت الرقاصة _ امال عوزااها تترهبن مع جوزها !!!!!!

انجي بتكزن خلاص ولعت من إللي سمعته وبتتعدل في مكانها وبتقول بلؤم

_ بقولك ايه ، اسمعي بقى الكلمتين دول عشان تجيلي المرة الجاية وتقوليلي ان جلال مستعد يبيع حياته عشان يبقى معاكي ، فاهمة !

_____

بعد ما تقفل المكالمة بتروح الجنينة بتلاقي جلال قاعد بيفطر فبتسحب كرسي وبتقوله

_ مستنتنيش ليه؟

رد جلال وهو مركز في أصناف الأكل الشهي إللي أدامه

_ كنت جعان !

_ كُل يا حبيبي بالهنا والشفا

بتقولها بابتسامة وهي باصة عليه بارد جدا ومش فارقة معاه وعمال ياكل ... بتبدأ هي كمان تاكل وبعدين بتسأل بهدوء

_ رجعت متأخر ليه ؟

خد قطعة من الخيار وكالها ومتهزلوشجفن حتى فاتعصبت انجي لكنها استعملت الهدوء وهي بتقول تاني

_ كنت فين يا جلال أنا بكلمك

هز كتفه بلا مبالاة وعينه لسة على الأكل

_ مكونتش في مكان .. عادي كنت مخنوق وروحت زورت بابا وقعدت معاه

بتبصله انجي بخبث لأنها طبعا عارفة أنه بيكدب ولكن قبل ما تزنقه في الكلام سألها جلال سؤال خلاها وشها يحمر وتسكت

_ هو أصلا ليه بابا بيقعد برة البيت ومش راضي يرجع ؟

فعلاً حسين مش راضي يرجع خالص والحل في ايد انجي لكنها متكبرة وكبريائها منعها انها تقوله كلمة حلوة وتطلب منه إنه يرجع ... بييجي بس يشوف مامته ويتطمن عليهم ويقعد شوية ويمشي ...

اتوترت انجي وقالت _ عادي يا جلال أبوك زهقان شوية

رد جلال_ مانتي إللي زهقتيه

عيونها اتفتحت من التفاجئ _ أنت بتقول إيه ؟

كمل ببساطة وبصوته البارد الهادي إللي كفيل ينرفز الجليد نفسه

_ ماهو انتي مراته فمين هيزعله ويزهقه غيرك ؟ أنتي طبعا إللي مخلياه مش طايق نفسه ولا طايق يقعد في البيت مين غيرك يعني!!!؟

وضحك بخفة واستمتاع في آخر كلامه لكن انجي رمته بالخيارة فجات في ايده وقام واكلها ومبتسملها ابتسامه خلتها تصرخ فيه

_ أنت جايب البرود والاستفزاز داا منين ، اتادب مع أمك أكتر من كدة

ضحك جلال ضحكة خفيفة وقصيرة وبعدين سكت فجأة وساب الأكل من ايده وبص ادامه وبصوت عميق وهادي قال

_  المفروض إن أنا رجعت من السفر بعد غياب سنين ! انتي طريقتك معايا باردة وهو ساب البيت إللي أنا قاعد فيه ومشي ، كل واحد فيكوا مبيفكرش غير في نفسه وناسيين إن أنا بينكم !

وش انجي بُهت من كلام جلال إللي ساب الأكل وكمل كلامه إللي كان صادق فعلاً وطالع من قلبه

_ والوحيدة  من عيلتي إللي حسستني إني واحشها فعلاً كانت تيتا ، وهي كمان تتعب وتدخل في كوما منعرفش هتفوق منها امتى !!

بعدين شرد وبص لإنجي

_ عارفة ، مفيش غير رضا هي إللي عاملتني كويس أوي ، بس أنا وهي متخانقين وهي مش مخلياني أقرب منها ودا بسببك على فكرة

اتصدمت انجي من الكلام إللي قاله ووقفته عن إكمال باقي حديثه وهي بتقولل

_ ثوااااني ثواااني كدة !!! يعني إيه مش مخلياك تقرب منها ؟!!! والحمل يا جلاااال أنا مش قولتلك الأسبوع داااااا

بصلها بخيبة أمل كبيرة وابستامة سخرية مريرة  علت وجهه

_ هو دا إللي فارق معاكي من كل كلامي  ! الحمل والورث طبعاً أهم مني .

مسح جلال بقه بالمنديل ورماه على السفرة وهو بيقول بنفور

_ أنا آسف إني اتكلمت

وقام عشان يمشي لكن بيلاقي نعمات داخلة عليهم تبلغهم بأدب

_ مازن بيه برا عند البوابة

_____

نهاية الفصل 

إرسال تعليق

الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.