الجزء الثالث من الفصل العاشر رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني

 الجزء الثالث من الفصل العاشر رواية الخادمة الصغيرة الجزء الثاني 


رضا خرجت على الجنينة ... أحلى وقت كانت بتقضيه بين الزهور .. بين الزرع والشجر إللي في الحديقة .. 


الزرع زاد والشجر كمان .. غصب عنها ابتسمت ونسيم الصبح البارد بينعش روحها وسط كل الظلام والضيق والخنقة ... وفجأة فضلت واقفة مكانها وهي بتشوف بنت واقفة ترسم لوحة حلوة أوي.. ضهر البنت كان لرضا ولكن اللوحة كانت ظاهرة ليها وواضحة 


قربت أكتر لقت البنت ماهرة في الرسم .. تحفة !إيه الإبداع دا ! ... ورثت موهبة الرسم من مين يا ترى ؟ يا ترى من جلال ؟ ..بس جلال مبيعرفش يرسم ! يمكن أمها ! .. سألت نفسها السؤال دا لما شافت البنت وعرفت انها حياة بنت جلال .. غصب عنها حست تجاهها بمشاعر مش حلوة ...تجنبتها رضا ومشت من بعيد عشان البنت متشوفهاش ولكن فجأة جه صوت 


_ إيه الفستان إللي انتي لبساه دا !! انتي فاكرة نفسك فين ؟؟ 


حياة لاحظت حد وراها فبصت لقت الست الغريبة إللي بيقولوا انها مراة بباها لابسة فستان فيه ألوان ودراعاتها مكشوفة ! اتجننت من المنظر ومقدرتش تسكت .. 


بصتلها رضا وضيقت عيونها وتجاهلتها وقررت انها هتمشي ومش هترد .. ولكن حياة وقفتها تاني وهي بتقرب منها 


_ انتي ياست انتي هتعملي نفسك مش سمعاني !! إيه كتافك إللي باينة دي روحي استري نفسك ولا لفي شال !!! إيه القرف دا 


_ انتي مين مربيكي ؟ 


هنا وقفت رضا وسألتها بهدوء وهي بتبصلها بثبات ... اتعصبت حياة وحطت ايدها في وسطها وقالت بفخر 


_ أبويا جلال وامي نسيمة ربوني .. انتي بقي مين رباكي ؟! 


ابتسمت رضا ابتسامة مستفزة وهي لسة على ثباتها 


_ عشان كدة ناقصة رباية . 


حياة كانت بنت تحت ١٨ سنة سهل استفزازها وكانت مغرورة .. فيها غرور ولكنها مبتعرفش تسيطر على نفسخا ومبتعرفش تسكت فقالتلها بقوة وصوت عالي 


_ أنا متربية غصب عنك الف مرة !! وانتي هنا في بيت أبويا يعني تحترميني وتحترمي نفسك ومتلبسيش فساتين زي دي تاني .. انتي إللي مش متربية !! 


بصتلها رضا وسكتت وهنا جلال ظهر ورفع صوته وبص لبنته بغضب وقال بأمر 


_ حياة ... اعتذري حالا 


اتصدمت حياة من أبوها انه عاوزها تعتذر للست اللس غلطت فيها واعترضت وتذمرت 


_ لاء مش هعتذر علشان هي ال


_ حياة !! 


حياة دمعت وكانت أول مرة أبوها يزعقلها بالشكل دا وخصوثا عشان واحدة غيرها حتى لو الواحدة دي بيقول انها مراته بس هي أصلا بتغير على أبوها أوي.. وعشان واحدة غريبة يعمل كدة !! 


بصتلها حياة بدموع قهر وقالت 


_ أنا آسفة.. 


وسابتهم ومشت بسرعة كبيرة تغطي دموعها  .. وهي ماشية خبطت في علي 


_ إيه يابنتي عامية 


_ أوعى أنت كمان 


صرخت فيه بعياط وجات تمشي شدها من ايدها ووقفها وهو بيقولها 


_ مالك ؟ فيه إيه بتعيطي ليه ؟ 


أول ما سألها انهارت أكتر في العياط وحكتله إللي حصل فوقف معاهم وقالها 


_ معلش يا حياة .. انتي متعرفيش حاجة 


_ وأنت إللي تعرف !


_ أنا كمان معرفش تفاصيل .. بس عارف ان الموضوع معقد وصعب 


سكتت ومسحت دموعها وهو بيقول وبيكمل بجدية 


_ دي مراة جلال بجد ...وهي مراته الأولى وكان بينهم ولاد كمان وماتو.. 


شهقت بخفة وهي بتسمع منه الكلام دا لأول مرة 


_ هي دي مامتهم ؟ 


_ أيوة.. هي ! 


جاوب علي بأسف وبعدين قال لحياة تاني عشان متزعلش وتفهم ان رضا مكانتها مش قليلة وانها مش ست غريبة .. ومش بس كدة .. هي مش عدوتها كمان .. 


_ الموضوع بينهم كبير وجارح .. ياريت يا حياة تحترميها لأنها كانت هنا من قبلك ! 


بصتله بزعل وقالت 


_ بس دا بابا !وقسي عليا علشانها 


بصلها وقال بعقلانية 


_ محدش هياخد منك أبوكي يا حياة .. دا أبوكي ! وانتي غلطتي دي واحدة عندها بتاع تلاتين سنة .. ينفع تردي عليها بالشكل دا ؟ لأ طبعا مينفعش 


لكنها هزت راسها بالرفض وقالت بعند 


_ لأ إللي يغلط فيا هغلط فيه 


ضحك علي غصب عنه على شغبها وعنادها


_ خلاص اغلطي وخدي على دماغك 


رفعت راسها بغرور ونست الزعل وقالت بقوة 


_ مش هاخد هديهم أنا على دماغهم.. 


بصلها بتسلية على نفشة ريشها وبعدين في الآخر بتيجي تعيط .. 


_ روحي ذاكريلك كلمتين أحسن امتحاناتك قربت


قلبها دق وفكرت انه مركز معاها وقالت بدلع 


_ وأنت عرفت منين .. أنت مركز معايا بقى ؟ 


رد بلا مبالاة 


_ لأ مع يحي .. ربنا ينجحه


غضب حياة وكشرت 


_ وينجحني أنا كمان اشمعنا بتدعيله هو بس 


بصلها باستهجان وقال 


_ ربنا ينجحكوا أنتوا الاتنين دا انتي إيه دا يا سااتر !! 


هووف ! دايما بيقولها يا ساتر .. بيحسسها انها عقربة ولا حرباية .. فحبت تحرجه وترخم عليه 


_ وأنت مش هتذاكر ؟ مش هتشتغل ؟ مش هتعمل حاجة في حياتك !! 


لكنه صدها 


_ مالكيش دعوة انتي خليكي في نفسك .. وابقي نضفي مناخيرك كويس قبل ما تتكلمي مع الناس جتك القرف ! 


شهقت حياة بصدمة من بجاحته ومسحت مناخيرها بسرعة !


اشتري الرواية ومتستناش التنزيل !! واستمتع بفصول أطول وتواصل مستمر على قناة تلجرام الخاصة اللي بيتنشر عليها للرواية للمشتريين .. سعرها ٥٠ جنية داخل مصر وخارج مصر ٦ دولار ... كلمنا وتساب دلوقتي على رقم 01098656097 💎❤️

-

إرسال تعليق

الموافقة على ملفات تعريف الارتباط
”نحن نقدم ملفات تعريف الارتباط على هذا الموقع لتحليل حركة المرور وتذكر تفضيلاتك وتحسين تجربتك.“
لا يتوفر اتصال بالإنترنت!
”يبدو أن هناك خطأ ما في اتصالك بالإنترنت ، يرجى التحقق من اتصالك بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.“
تم الكشف عن مانع الإعلانات!
”لقد اكتشفنا أنك تستخدم مكونًا إضافيًا لحظر الإعلانات في متصفحك.
تُستخدم العائدات التي نحققها من الإعلانات لإدارة موقع الويب هذا ، ونطلب منك إدراج موقعنا في القائمة البيضاء في المكون الإضافي لحظر الإعلانات.“
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.